סוף סוף! ועדת החינוך לא אישרה את תשלומי ההורים, למעט ביטוח והשאלת ספרים - פואנטה

סוף סוף! ועדת החינוך לא אישרה את תשלומי ההורים, למעט ביטוח והשאלת ספרים

לראשונה בתולדות הכנסת, חברי הכנסת – בהובלת הח"כים של כחול לבן וישראל ביתנו – סירבו לתמוך בדרישת משרד החינוך לתשלומי הורים של אלפי שקלים בשנה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אחרי שנים ארוכות שבהן ועדת החינוך הייתה מעין חותמת גומי למשרד החינוך ואישרה בכל שנה מחדש תשלומי הורים בגובה אלפי שקלים – היום התקיים דיון שבו תשלומי ההורים לשנת הלימודים הבאה לא אושרו. זאת, לאחר 5 שעות שבמהלכן חברות הכנסת מהליכוד אסנת מארק וקטי שטרית הפעילו לחץ כדי שהתשלומים יאושרו. נזכיר כי תשלומי ההורים מוגדרים "תשלומי רשות" – אך בפועל הם תשלומי חובה, משום שהם נועדו לממן את הטיולים והמסיבות בבתי הספר. החוק בישראל הוא אמנם חוק חינוך חובה חינם, אך הלימודים בבתי הספר עולים להורים אלפי שקלים בשנה. ההורים מוחים כבר שנים נגד תשלומי ה"רשות" ודורשים כי יימצא לפעילויות אלה, שהן חלק אינטגרלי ממערכת הלימודים, מימון ע"י תקציב משרד החינוך או תקציב ייעודי – אבל עד עתה הקואליציה תמיד ניצחה בהצבעות והתשלומים אושרו.

תשלומי הורים: עד 1,340 שקל לתלמיד!

שימו לב לסכומים שביקש משרד החינוך לאשר, אשר מגיעים לכ-1,340 שקל לשנה לתלמיד יב'. סכומים אלה יכולים להסתכם עבור משפחות רבות בישראל בכ-5000 שקל בשנה (על חינוך "חינם"):

"צריך לבטל את תשלומי ההורים בכלל!", אמר יו"ר ועדת החינוך, יעקב מרגי מש"ס, "חוק חינוך חובה חינם אמור להיות כלשונו. אבל כרגע זה לא המצב – לא מצד משרד החינוך ולא מצד ההורים, כי ההורים יתארגנו לבד לגייס כספים למסיבות ולטיולים".

בתגובה, אמר לו ח"כ מיכאל ביטון מ"כחול לבן", שהיה ראש עיריית שדרות: "זה בידיים שלך. תשלומי הורים זה שקר, המדינה משקרת לאזרחים. אנחנו מדברים על עסקים שמשקרים לאזרחים, אבל כאן הממשלה משקרת. הורה שמרוויח 5,000 שקל בחודש וצריך לשלם 5,000 שקל בשנה על תשלומי הורים – מפסיד 10% מהמשכורת השנתית שלו. הלב שלך, מרגי, במקום הנכון. אתה גדלת כמוני. סיעת כחול לבן תצביע נגד תשלומי ההורים מצביעה נגד תשלומי ההורים – אלא אם כן תציעו מתווה לביטול התשלומים".

כאמור, לראשונה בתולדות הכנסת – תשלומי ההורים לא אושרו, למעט תשלומי החובה (כלומר, ביטוח שעלותו כ-50 שקל לילד לשנה) והשאלת ספרים (280 שקל לשנה לתלמיד יסודי; 320 שקל לשנה לתלמידי תיכון).

חברת הכנסת מיש עתיד, יעל גרמן, העלתה הצעה לסדר היום: לבטל את תשלום החובה על הביטוח – כך שהמדינה תיקח אותו על עצמה: "המדינה יכולה להשיג את הביטוח הזה במחיר נמוך יותר".

זאת, לאחר מאבק עיקש מאוד של חברי הכנסת של כחול לבן וישראל ביתנו. התומכות בתשלומי ההורים, חברות הכנסת מארק ושטרית מהליכוד, טענו שאם התשלומים לא יאושרו, הדבר יביא לפגיעה בחלשים משום שהורים חזקים יתארגו כדי להוציא טיולים ולקיים מסיבות.

כרגע מדובר בביטול זמני של רוב תשלומי ההורים לשנת הלימודים הבאה – משום שהוועדה תתכנס שוב, יש להניח, אחרי שתתכנס כנסת חדשה.

לצפייה בדיון באתר הכנסת: https://main.knesset.gov.il/Activity/committees/Education/Pages/CommitteeTVarchive.aspx?fbclid=IwAR2qVfGIzJQh3KEy0V6rzcjxJtXK0Q8c0UGGxKtGhuchtbIVnI0AuuPLJEE

פואנטה





 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות