שליטה: זאת מילת המפתח לטיפול בבריחת שתן - פואנטה

שליטה: זאת מילת המפתח לטיפול בבריחת שתן

המהות של בריחת שתן היא חוסר שליטה על השלפוחית, לכן הפתרון צריך להיות החזרת השליטה לגופם של גברים ונשים בגילאים שונים. אבל איך עושים את זה ומהם הצעדים המומלצים על ידי אנשי המקצוע? הנה כמה הצעות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

מבחינה רפואית, בריחת שתן מוגדרת כאובדן שליטה על השלפוחית עד לכדי דליפה בלתי רצונית של שתן במצבים שונים. בריחת שתן אמנם יכולה להופיע בדרגות חומרה שונות, אך היא משותפת לגברים ונשים בגילאים שונים והיא תמיד מלווה בפגיעה באיכות החיים. מצד שני, הבנה לעומק של מאפייני התופעה הרפואית יכולה לסייע להתמודד איתה.

כיום ברור שמילת המפתח לטיפול בבריחת שתן היא שליטה. אם בוחנים לעומק את המטרות של שינויים התנהגותיים, טיפולים תרופתיים וגם ניתוחים, רואים שהקו המנחה שעובר בין כולם הוא ניסיון להחזיר את השליטה לידיים של גברים ונשים שסובלים מבריחת שתן. מכאן והלאה, השאלה היחידה היא כיצד עושים זאת.

שלב ראשון: מתרגלים לחיות עם בריחת שתן

חשוב להבין באיזה סוג של בריחת שתן מדובר על מנת למצוא את שיטת ההתמודדות המוצלחת ביותר. בשלב הזה, מה שצריך לעשות הוא להתייעץ עם אנשי מקצוע לגבי ההבדלים בין בריחת שתן במאמץ, בריחת שתן מתוך דחיפות, בריחת שתן מעורבת או בריחת שתן על רקע תפקודי. מטבע הדברים, קשה לשלוט בבריחת שתן שמתרחשת על רקע תפקודי או בשל גורמים זמניים כמו מחלות או דלקות, אך ניתן בהחלט לעשות זאת אם מדובר בבריחת שתן במאמץ, מתוך דחיפות או בשילוב בין שניהם.

בשלבים המוקדמים כדאי גם להתרגל לצאת מהבית עם תחתונים סופגים ומוצרי ספיגה למבוגרים. מוצרים אלו יעילים מאוד בטווח הקצר כי הם מאפשרים לגברים ונשים להתרגל לחיים עם בריחת שתן, תוך כדי שהם מנסים לשפר את רמת השליטה. במילים אחרות, מוצרי ספיגה למבוגרים מונעים מצב של מבוכה אם מנסים ללמוד לשלוט בבריחת שתן והשימוש בהם דיסקרטי, אינטימי וחסוי לחלוטין.



שלב שני: הופכים את התאוריה למציאות

הדרך לטפל בבריחת שתן באמצעות הגברת יכולת השליטה היא לחזק את שרירי רצפת האגן. אם מאמצים תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן ומשתמשים במערכת ביופידבק, ניתן להפחית משמעותית את תדירות האירועים של בריחת שתן ולשפר את איכות החיים. במקביל, אלו התרגילים המומלצים שבעזרתם ניתן להפוך את התאוריה למציאות גם עבור מי שכבר ויתר על המאבק.

במקביל, כדאי לנסות לשלוט טוב יותר בתופעות של בריחת שתן באמצעות הרחקת מגרי שלפוחיות. זה למעשה השינוי ההתנהגותי המבוקש, שבמהלכו בין היתר מפסיקים לצרוך קפאין, אלכוהול, משקאות מוגזים, מיצי הדרים, אוכל חריף וכן הלאה.

בטווח הארוך, החזרת השליטה על שלפוחית השתן דורשת מאמץ. עם זאת, זהו מאמץ משתלם שמשפר את איכות החיים ומאפשר חזרה יחסית לשגרה.



1
נגישות