חוק הפקס נכנס לתוקף: גופים ציבוריים לא יוכלו עוד לדרוש מהאזרחים ליצור קשר בפקס - פואנטה

חוק הפקס נכנס לתוקף: גופים ציבוריים לא יוכלו עוד לדרוש מהאזרחים ליצור קשר בפקס

חוק הפקס אמור לגאול אותנו משיטת ההתשה שמפעילים חלק מהגופים הציבוריים, אך למרבה הצער, הוא לא חל על חברות פרטיות. למי אסור לדרוש מאיתנו לשלוח פקס?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

חוק הפקס, או בשמו הרשמי "חוק פנייה לגופים ציבוריים באמצעי קשר דיגיטליים", נכנס לתוקף בימים אלה – והוא אמור לשפר את יכולת ההתקשרות של אזרחי ישראל עם גופים ציבוריים, כך שאותם גופים לא ידרשו מהם לשלוח פקס כדי להעביר פנייה, אלא יהיו חייבים להציע אמצעי קשר דיגיטלי (למשל אימייל). באילו גופים מדובר? צה"ל, עיריות ומועצות מקומיות, משטרה, קופות חולים, בתי חולים, המרכז לגביית קנסות ועוד (את הרשימה המלאה ניתן למצוא בנוסח החוק באתר הכנסת).



למרבה הצער, החוק מתייחס אך ורק לגופים ציבוריים, לא לבנקים, חברות ביטוח או חברות אשראי. המגזר הפרטי איכשהו חמק מהחוק, כך שחברת הביטוח עדיין יכולה לדרוש מהלקוחות לשלוח פקס. מבחינה זו, חבל שהכנסת עושה רק חצי עבודה.

בכל אופן, לפי החוק, גוף ציבורי יכול להחליט שהוא אינו מקבל פניות במייל (למשל בנושאים שקשורים לחיסיון רפואי), אבל במקרה כזה לא יוכל לדרוש מהפונה לשלוח פקס.

קצת מגוחך שכנסת ישראל נדרשה לחוקק חוק כדי להצעיד את הגופים הרשמיים של מדינת ישראל אל עבר המאה ה-21, אבל לפעמים כנראה אין ברירה. אזרחים רבים מצאו את עצמם תקועים מול מערכת ביורוקרטית שמטרתה העיקרית היא התשה וצמצום הפניות. אחד האמצעים להתיש את הפונים היא באמצעות הדרישה לשלוח פקס. בעידן המודרני, לישראלים מעטים יש מכשיר פקס, כך שחלקם מוותרים על הפנייה וחלקם נאלצים ללכת לשלוח פקס בתשלום. בשלב הבא, אותם גופים טוענים שהם לא קיבלו את הפקס, וכך האזרחים מטורטרים שוב ושוב, לפעמים במשך חודשים, ולא מצליחים למצות את זכויותיהם.

למרות שמדובר בצעד מיחשובי פשוט ובסיסי, הגופים הציבוריים קיבלו חודשי הסתגלות רבים מרגע חקיקת החוק ועד כניסתו לתוקף. בזמן שחלף היה עליהם לבנות מערכות הכוללות טפסי מענה אינטרנטיים ואימיילים. החוק נחקק ב-26.7.2018 ונכנס לתוקף כעת, סוף יולי 2019.

לאחרונה: גם חוק 6 דקות נכנס לתוקף

נזכיר כי כפי שפורסם בפואנטה, חוק נוסף שאמור להקל על הצרכנים נכנס לאחרונה לתוקף: מדובר בחוק 6 דקות – החוק שמחייב חברות שונות לספק מענה אנושי במוקדי שירות הלקוחות תוך 6 דקות, לפחות בשלושה מקרים. החוק הזה חל על המגזר הפרטי, ולראשונה גם על חברות האשראי ועל חברות הביטוח – שניסו להילחם כדי להיות מוחרגות ממנו.

ומהן האותיות הקטנות בחוק? כל הפרטים – בכתבה המלאה על חוק המענה האנושי תוך 6 דקות.

פואנטה



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 1

נגישות