יוניליוור מתחייבת: לצמצם במחצית את השימוש בפלסטיק לא ממוחזר

יוניליוור מתחייבת: לצמצם במחצית את השימוש בפלסטיק לא ממוחזר

"יותר מדי אריזות פלסטיק בטבע נושאות את הלוגו של יוניליוור", אומר מנכ"ל יונילוור העולמית. כיצד היא תפחית את הפלסטיק ואיפה ישראל במאבק בפלסטיק?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

"אנו מתחייבים להפחית במחצית את השימוש שלנו בפלסטיק לא ממוחזר באריזות שלנו, ולאסוף ולעבד יותר אריזות פלסטיק מכפי שאנחנו מוכרים עד 2025" – כך מתחייבת יוניליוור העולמית. "יש הרבה פלסטיק מזהם בסביבה, והעובדה היא שחלק ניכר ממנו נושא את הלוגו "יוניליוור". אנחנו לא חושבים שזה בסדר" – נכתב בהכרזת החברה.

אפשר לומר, ובצדק, שההכרזה הזאת של יוניליוור מגיעה מאוחר מדי – כאשר כדור הארץ מזוהם במיליארדי מיכלי פלסטיק מכל הגדלים והסוגים שיוניליוור היא אחת האחראיות המרכזיות להם, החל ממוצרי הכביסה PERSIL ועד דאודורנטים של DOVE. אפשר גם לומר, שוב בצדק, שיוניליוור פשוט קוראת את המפה ומבינה שהצרכנים נעשים הרבה יותר רגישים לבעיית הפלסטיק, כך שהיא מקדימה תרופה למכה ומבינה שעליה להפסיק לזהם את כדור הארץ בלי חשבון – לפני שהצרכנים יפנו לה עורף, יחרימו את מוצריה ויעברו לחברות אחרות או למוצרים פחות מזהמים.



אבל דווקא בגלל הדומיננטיות של יוניליוור ובגלל היותה מובילת שוק, יש להכרזתה על הפחתת זיהום הפלסטיק חשיבות עצומה. תאגיד יוניליוור הוא בין הגדולים בעולם, כך שלהכרזה כזאת יש משמעות אדירה גם במישור המעשי (מדובר במאות אלפי טונות של מיכלים בשנה) וגם במישור ההצהרתי, משום שחברות אחרות צפויות ללכת בעקבותיו.

כיצד תצמצם יוניליוור את זיהום הפלסטיק שהיא גורמת?

בסרטון וידאו שבו משתתפים עובדי יוניליוור, ובראשם המנכ"ל אלן ג'ופ, הם מדגישים כי הפלסטיק הוא חומר חשוב בתעשייה, בין היתר משום שתהליך הייצור שלו פחות מזהם מייצורם של חומרים אחרים, אך מן הצד השני, הם מדגישים כי הפלסטיק חייב להישאר בתוך התעשייה ולא לזלוג אל הטבע. זאת, באמצעות יישום העיקרון של כלכלה מעגלית.

בהמשך ההתחייבות שהיא מפרסמת, יוניליוור מפרטת את הדרכים שלה לצמצם את הפלסטיק:

"ראשית, אנחנו נסלק יותר מ-100,000 אריזות פלסטיק ע"י הגדלת השימוש במיכלים רב-שימושיים וכאלה שניתנים למילוי חוזר, במקביל לקידום פתרונות נטולי פלסטיק כלל. פתרונות אלה כוללים אריזות מחומרים חלופיים ומוצרים "עירומים".

"שנית, נגדיל את השימוש באריזות מפלסטיק ממוחזר.

"הצעד החשוב ביותר בהעלמת פסולת הפלסטיק היא למנוע ממנו להגיע לטבע. לכן אנחנו גם מתחייבים לאסוף ולעבד יותר אריזות פלסטיק מהכמות שאנחנו משווקים. את זה נעשה בשלוש דרכים:

  1. נשקיע וכסף וניצור שיתופי פעולה כדי לשפר את תשתית ניהול האשפה במדינות רבות שבהן אנחנו פועלים.
  2. נרכוש פלסטיק ממוחזר ונשתמש בו באריזות שלנו.
  3. נשתתף בתוכנית מורחבת המטילה אחריות על היצרנים, תוכניות שבהן אנחנו משלמים על איסוף האריזות שלנו".

ובינתיים בישראל – תנובה ומשרד החקלאות מגדילים את זיהום הפלסטיק

האם החברות הישראליות מפנימות את המשבר האקולוגי ומתאימות את עצמן לצו השעה? למען האמת, זה ממש לא נראה כך. במקרה של תנובה – שהיא אולי יצרנית המזון הגדולה בישראל – היא השיקה לאחרונה מוצר שעומד בניגוד מוחלט למגמה העולמית להפחית בפלסטיק.

כפי שפורסם כאן במדור צרכנות ירוקה באתר חדשות הצרכנות פואנטה, תנובה השיקה יופלה עם קש – כלומר, יוגורט המשווק בכוס מפלסטיק עבה וקשיח, מכוסה במכסה פלסטיק קשיח ומצוידת בקשית פלסטיק! אין ספק שזהו אחד המהלכים התמוהים והמקוממים של יצרנית מזון בישראל.

כידוע, משרד החקלאות הוציא לאחרונה נוהל תמוה במיוחד. במסגרת נוהל האריזות של משרד החקלאות, ממשלת ישראל תעניק מענק כספי של 9.5 מיליון שקל לרשתות מזון שישווקו ירקות ופירות ארוזים. בנוהל המקורי שפורסם, דובר על אריזות פלסטיק. לאחר מחאה, המשרד לכאורה עדכן את תנאי המענק ומבטיח להעדיף אריזות מתכלות או כאלה שיישלחו למחזור – אך הוא לא מחייב את רשתות המזון למחזר את האריזות ולא מסביר כיצד הדבר הזה יוכל להתבצע. המשמעות היא עוד ועוד פלסטיק אצלנו בסופרמרקט… עגבניות ארוזות בפלסטיק, אפרסקים ארוזים בפלסטיק ועוד. לכאורה, המטרה היא לצמצם את בזבוז המזון. בפועל, איש לא יכול לומר בוודאות שזו הדרך לצמצם את בזבוז המזון, אבל כולם יכולים לומר בוודאות שזו הדרך לזהם עוד יותר את כדור הארץ, במיוחד במדינת ישראל שבה מיחזור הפלסטיק כה דל.

מה הצרכנים יכולים לעשות כדי לצמצם את זיהום הפלסטיק

פלסטיק לא מתכלה, אלא מתפרק כעבור שנים ארוכות לחלקיקים זעירים (מיקרו-פלסטיק) שאותם אנחנו נושמים, שותים במים שלנו ואוכלים במזון שלנו.  מה שחשוב להבין הוא שתהליך מיחזור הפלסטיק איטי, מסורבל ולא מסוגל לעמוד בקצב של ייצור הפלסטיק עצמו.

לכן, הצרכנים עצמם חייבים להבין שמעבר להשלכת פסולת פלסטיק לפחי מיחזור, המטרה העיקרית שלהם צריכה להיות להשתמש בכמה שפחות מוצרים מפלסטיק, החל ממוצרים שבאופן מטעה מוגדרים "חד-פעמיים" – אבל הם נצחיים (צלחות פלסטיק, סכו"ם, קשיות וכו') ועד שקיות פלסטיק.

גם אם זה לא נוח, לצאת לפיקניק עם כלים רב-פעמיים, להשתמש בתמי 4 עם כוסות זכוכית ולחשוב פעמיים לפני שקונים צ'ופרים או מתנות יום הולדת ב-30 שקל מפלסטיק שנשבר אחרי שימוש אחד. אם כל צרכן יצמצם בעצמו את השימוש שהוא עושה בפלסטיק – כמות הזיהום בעולם תפחת משמעותית.

פלסטיק


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות