המאבק בפלסטיק: לנדוור מפסיקה להשתמש בקשים חד פעמיים. מי אחריה? - פואנטה

המאבק בפלסטיק: רשת לנדוור מפסיקה להשתמש בקשים חד פעמיים. סנונית ראשונה?

לנדוור מצטרפת למגמה העולמית של צמצום זיהום הפלסטיק באמצעות הפסקת השימוש בקשים חד פעמיים. הדרך בישראל עוד ארוכה, אבל גם צעד קטן עושה הבדל

קשים לנדוור
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

זיהום הפלסטיק בעולם עצום בקנה מידה מזעזע – והוא נגרם מבקבוקים, מיכלי פלסטיק, אריזות, שקיות, צעצועים, סכו"ם, כוסות, קשים חד פעמיים ועוד ועוד. למעשה, גם אם קשיות הפלסטיק הן רק טיפה בים הפסולת שאנחנו מזרימים לכדור הארץ, עדיין מדובר בכמות גדולה ומיותרת שקל להימנע ממנה. רשת לנדוור נפרדת מקשי הפלסטיק ה"חד-פעמיים" ועוברת לקשים מתכלים – וכאן בישראל זו בשורה חשובה. "מהחישוב שלנו בבית קפה ממוצע בישראל משתמשים בכ-65 אלף קשים בממוצע בשנה, ושינוי של רשת גדולה כמונו יכול לייצר שינוי של ממש", אומרים בלנדוור. "בחנו כמה חלופות, ולבסוף מצאנו ספק שהיינו מרוצים מאיכות המוצר שלו ועמד גם בדרישות הרשת להתאמה למשקאות שונים ומחיר והתחלנו לקדם.

בעולם מדובר בתהליך שכבר החל לפני זמן מה, וכאן במדור צרכנות ירוקה באתר פואנטה אנחנו עוקבים אחריו מקרוב. יש מקומות שבהם חל אפילו איסור על-פי חוק להגיש משקאות עם קשיות פלסטיק, אבל כאן בארץ נראה שהמודעות של הציבור גדולה יותר ממודעות המחוקקים למשבר האקלים – והשינוי לא צפויה להגיע מהכנסת בקרוב. לכן, חשוב מאוד שרשתות בתי קפה, מסעדות, חנויות, יצרניות מזון וכל גוף אחר יבצעו את השינויים בעצמם, בלי לחכות לחוק או למס שייאלץ אותם לעשות זאת.

האם לנדוור תסמן את הדרך לרולדין, ארומה ורשתות אחרות?

למרבה הצער, נראה שבחלק מבתי הקפה בישראל המצב הפוך לגמרי. יש משקאות ומנות שמוגשים לאורחים בכלי פלסטיק מוגש גם כשאין שום הצדקה, כלומר, לא לצורך משלוח אלא לצורך ישיבה בהגשה במקום. כך למשל, מי שיושב בארומה ומזמין אייס קפה – יקבל את המשקה שלו בכוס פלסטיק "חד-פעמית" גדולה עם קש. בבתי הקפה של רולדין המצב חמור ביותר, כאשר כדי להזמין סלט הלקוח נאלץ לרכוש מנת טייק אוויי ארוזה בקערת פלסטיק, גם אם הוא יושב במקום.

בלנדוור אומרים כי נושא הקשים סומן על-ידי הרשת כמשהו שהיא תרצה לקדם כבר בתחילת שנת 2019, על מנת לתרום לצמצום השימוש בקשי פלסטיק בישראל שעלה למודעות: "לפני כחודש וחצי עדכנה הנהלת הרשת את אנשי השטח והזכיינים על המהלך והרציונל שמאחוריו, הפסקנו לספק קשי פלסטיק והתחלנו לספק אך ורק קשים מתכלים בסניפים. במקביל העברנו הנחיה כי שתייה קלה ומיצים יוגשו מעתה ללא קש בלבד, ורק אם לקוח יבקש קש יקבל קש מתכלה. במשקאות מיוחדים כגון שייקים ואייס קפה יוגש קש מתכלה מראש. המטרה היא לצמצם למינימום את השימוש של האורחים שלנו הקשים בכלל".

השינוי עדיין לא הושלם בכל סניפי לנדוור, ובשלב זה 75% מהסניפים עברו לקשים מתכלים. לכן, אם בביקור הקרוב שלכם בלנדוור עדיין תקבלו משקה עם קשית פלסטיק, תצטרכו לבקש בעצמכם לוותר על הקש.  "ההערכה שלנו שתוך חודשיים תהיה הטמעה מלאה ברשת", אומרים בלנדוור. "למרות שהמחיר הוא פי 5, מרבית הזכיינים קיבלו את השינוי בסדר, ומי שפחות התחבר מקבל את הפידבקים מהאורחים ומתחיל להבין את החשיבות".

עם זאת, לנדוור היא לא היחידה שמוציאה את קשי הפלסטיק מהרשת. בשנתיים האחרונות השיח הציבורי סביב הנושא הזה התרחב, בין היתר בזכות הפעילות של "לא שמים קשים" – יוזמה עצמאית שמקודמת גם באמצעות עמוד הפייסבוק "לא שמים קשים".

קש מתכלה בלנדוור. צילום: Hai Dorany

ברחבי הארץ, ובמיוחד בתל אביב, קיימת מגמה עצמאית של הפסקת שימוש בקשים מפלסטיק כבר כמה שנים, רק שבעבר היא הייתה שולית יותר ונתפסה כשייכת ל"משוגעים לדבר". החשיבות בהצהרה של לנדוור היא בעובדה שמדובר ברשת גדולה שיכולה להיות סנונית ראשונה בדרך לשינוי מקיף.

בינתיים, כאמור, האחריות מוטלת על יושבי בתי הקפה עצמם – פשוט לבקש מראש שלא ישימו לכם קש במשקה.



ומה עם שאר הפלסטיק המזהם?

כאמור, קשי הפלסטיק הם רק טיפה בים, גם אם טיפה חשובה. רשות בתי הקפה אחראיות לזיהום פלסטיק רב ומשמעותי שנגרם גם מכלים לטייק אוויי – אשר מורכבים מהכלי עצמו וממכסה הפלסטיק שלו. בלנדוור אומרים שבחודש דצמבר הרשת תחל בהחלפת כלי ה-TA למזון: "בשלב ראשון נחליף את הכלים עצמם ובהמשך נחפש פתרון למכסים".

יוניליוור: נפחית במחצית את השימוש בפלסטיק

כפי שפורסם כאן באתר חדשות הצרכנות פואנטה, חברת יוניליוור העולמית – שאחראית על מיליוני טונות של פלסטיק שמשייטים להם באוקיינוס, התחייבה בימים האחרונים לצמצם במחצית את השימוש בפלסטיק ללא ממוחזר באריזות המוצרים שלה. יוניליוור היא התאגיד שעומד מאחורי עשרות מותגים, כמו אבקת הכביסה פרסיל, מוצרי הטואלטיקה DOVE ועוד. במסגרת ההתחייבות, יוניליוור תבצע מספר מהלכים, כמו שימוש באריזות הניתנות לשימוש חוזר והגדלת התקציב למיחזור פלסטיק. כל הפרטים – בכתבה על הכרזת הפלסטיק של יוניליוור.

ובינתיים: תנובה משיקה מוצר מזהם במיוחד

יופלה עם קש
צילום: תנובה

למרות המודעות ההולכת וגוברת לבעיית הפלסטיק ולמרות שכאן בישראל יש בעיה קשה של מיחזור פלסטיק, בתנובה השיקו לאחרונה מוצר מזהם במיוחד: יופלה עם קש פלסטיק מובנה. מדובר ביוגורט המיועד לצריכה "על הדרך". הוא נמכר בכוס פלסטיק גדולה ואטומה שארוזה במכסה פלסטיק גדול וקשיח ובו מוטמעת קשית פלסטיק. האם בתנובה חשבו על המחיר הסביבתי? נראה שלא ממש.

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

לנדוור

 



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות