כך תזהו עגבנייה ישראלית ותתמכו בחקלאים מול יבוא עגבניות מתורכיה - פואנטה

כך תזהו עגבנייה ישראלית ותתמכו בחקלאים מול יבוא עגבניות מתורכיה

הצרכנים הישראלים מתקשים להבחין בין עגבניות מישראל לבין עגבניות מתורכיה, אבל האמת היא שזה פשוט מאוד. ולמה זה חשוב? פרטים בכתבה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם היו שואלים אתכם מה אתם מעדיפים לאכול – עגבניות מישראל או עגבניות מתורכיה, סביר להניח שהייתם עונים "עגבניות מישראל". אלא שרוב הצרכנים לא ממש יודעים מה מקורם של הירקות שהם קונים ואוכלים, ובהגיעם לחנות הם פשוט מכניסים לשקית את העגבניות בלי לחשוב או לשאול שאלות. אנחנו נוהגים לחשוב שבמדינת ישראל, העומדת בחזית הפיתוחים החקלאיים ונהנית מאקלים מצוין, כל התוצרת החקלאית שאנחנו קונים היא תוצרת ישראל, אבל זה ממש לא המצב. יש בארץ ירקות מיובאים, ויש סיכוי טוב שהעגבניות שאתם אוכלים בכלל הן בכלל עגבניות מיובאות מתורכיה.

למה חשוב לדעת מה מקור העגבניות?

ולמה זה משנה? מכמה סיבות – האחת היא הפיקוח על חומרי ההדברה ותנאי הגידול, אשר אינו עומד בדרישות שבהם עומדים חקלאים ישראלים, והשנייה היא סולידריות וציונות. כן, אלה לא מילים גסות – וצרכנות של תוצרת מקומית היא אמצעי חיוני לחיזוק החקלאים הישראלים. על כך נוסיף את המטען הרגשי שיש לרבים מהישראלים נגד תורכיה באופן ספציפי, לאור השנאה של נשיא תורכיה ארדואן וההסתה הפרועה שלו נגד ישראל.

הצרכנים הישראלים רוצים אמנם לקנות בזול – אבל צרכנות נבונה היא לא רק כזו שמסתכלת על הרגע, אלא כזו שרואה את התמונה הגדולה. והתמונה הגדולה בתחום החקלאות היא תמונה עגומה, שבה הצרכנים משלמים הרבה על פירות וירקות, אבל החקלאים מרוויחים מעט. איך זה קורה? בין היתר, כתוצאה מפערי התיווך על הירקות והפירות ומההוצאות הגבוהות של החקלאים.

כפי שפורסם בפואנטה, לפני מספר חודשים פרסם מבקר המדינה דוח חריף על מחירי הירקות והפירות בארץ בשל טיפול כושל של ממשלות ישראל בשנים האחרונות. התוצאה של הזנחה ארוכת שנים היא שהצרכנים משלמים ביוקר על ירקות ופירות – ולא בגלל שהחקלאים מרוויחים הרבה, להפך. חקלאים רבים פורשים מהענף, והגיל הממוצע של חקלאים בישראל הוא מעל 60.

האם אנחנו רוצים לחיות במדינה ללא חקלאים? האם אנחנו רוצים לפרנס את החקלאים מתורכיה על חשבון החקלאים הישראלים? מן הסתם, רוב הצרכנים לא רוצים בכך, וכדי להעביר את המסר הזה הם צריכים לקנות בצורה מושכלת ומתוך מחשבה ובחירה בתוצרת החקלאית שגדלה בארץ.

חיילי צה"ל אוכלים עגבניות מתורכיה

לאחרונה פורסם ב-YNET כי חיילי צה"ל אוכלים בבסיסים עגבניות מתורכיה – וזאת משום שהמדינה לא מחייבת את הצה"ל לקנות תוצרת ישראלית או לוודא שהספק מוכר לו תוצרת ישראלית. הספק העיקרי של צה"ל בוחר לרכוש את העגבניות היכן שהכי זול, והתוצאה היא שאפילו גוף כמו צה"ל מפרנס את החקלאים התורכים ותומך בכלכלה התורכית, בקום לפרנס את החקלאים הישראלים ולחזק את הכלכלה הישראלית.

כאמור, סיבה נוספת להעדיף את התוצרת הישראלית היא היכולת לדעת שהעגבניות הושקו במים נקיים ולא רוססו בחומרי הדברה מסוכנים. כאשר קונים תוצרת חקלאית מחו"ל, אי אפשר לדעת את הפרטים האלה.

איך מזהים עגבנייה ישראלית?

בין רשתות השיווק שמשווקות עגבניות מתורכיה, נמצאות הרשתות הגדולות ביותר, כמו רמי לוי.

עגבניות מתורכיה
עגבניות מתורכיה ברשת רמי לוי. צילום: דפנה הראל כפיר

משרד החקלאות לא יכול לכפות על רשתות השיווק או על הספקים ממי לרכוש את התוצרת הישראלית, אבל פרסם בימים האחרונים מדריך לצרכנים – כך שהם עצמם יידעו אם העגבנייה שהם קונים היא עגבנייה ישראלית. "עומדים בסופר מול שלל העגבניות, רוצים לקנות תוצרת מקומית ולא יודעים איך לזהות אותה? בשביל זה אנחנו כאן. משרד החקלאות קורא לציבור: "קנו תוצרת ישראלית". קנייה של תוצרת חקלאית ישראלית מחזקת את החקלאים המקומיים בפרט ואת הכלכלה הישראלית בכלל", נכתב בהודעת המשרד

כלל האצבע הוא:

  • עגבנייה עם עוקץ (אותם עלים ירוקים שמחברים את העגבנייה לשיח) = עגבנייה ישראלית.
  • עגבנייה ללא עוקץ = עגבנייה מיובאת.

מדוע ההבדל הוא בעוקץ? משום ששם מסתתרים מזיקי העגבנייה, ולכן היבואנים נדרשים להסיר אותו טרם הייבוא.

פתרון זה רלבנטי כמובן רק למי שנמצא פיזית בחנות, משום שכאשר מזמינים באינטרנט, למשל, אין לצרכן יכולת לדעת מה הוא מקבל. מבחינה זו, מן הראוי היה שמשרד החקלאות יחייב את רשתות המזון לסמן בצורה ברורה על כל ירק ופרי מה מקורו.

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

עגבניות מיובאות



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות