מתי נשאיר את הארנק בבית ונבצע תשלומים ללא מגע ע"י הסמארטפון?

מתי נשאיר את הארנק בבית ונבצע תשלומים ללא מגע ע"י הסמארטפון?

לפחות שנה תחלוף עד שנצטרך להקיש בעצמנו את הקוד הסודי בעת התשלום ברשתות השיווק, ברשתות האופנה ובבתי עסק גדולים אחרים, ורק אז תיסלל הדרך לתשלומים חכמים

מדור בנקים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם מתחשק לכם להפסיק להיסחב עם הארנק לכל מקום ולהתחיל לשלם באמצעות הסמארטפון, תצטרכו לחכות עוד הרבה זמן – וזאת לפי לוח הזמנים שמפרסם בנק ישראל בנוגע להטמעת תקן EMV, המאפשר מעבר לתשלומים חכמים ואל תשלומים ללא מגע. כאשר יושלם התהליך, כל ביקור שלנו ברשת שופרסל, זארה או כל חנות אחרת יסתיים בהעברת כרטיס אשראי במסוף ובהזנת הקוד הסודי שלנו – או לחילופין בתשלום באמצעות אפליקציית תשלום נזכיר כי אפליקציות תשלום כמו אפל pay ייכנסו לפעילות בישראל רק לאחר מעבר של כמות נכבדת של עסקים לשיטת חיוב חכמה – וכל עוד אין הטמעה של תקן EMV בישראל, השימוש בשירותים כאלה מתעכב.

המעבר לתקן EMV מתנהל בעצלתיים, וכפי שפרסמנו כאן במדור הכסף שלנו באתר פואנטה, בחודשים האחרונים ניסה בנק ישראל להעלות הילוך במטרה לזרז את כל הנוגעים בדבר. כך למשל, מאפשר הבנק ללקוחות הבנקים לבחור את הקוד הסודי של כרטיס האשראי – כדי שיהיה להם קל יותר לזכור את הקוד בחנות כאשר הם יידרשו להזין אותו. אלא שהבעיה היא פחות הצרכנים ויותר העסקים, אשר לא מעוניינים לעבור לשיטת ה-EMV בשל העלויות הכרוכות בכך – ונראה שבנק ישראל מצא את עצמו נענה לעסקים שביקשו לעכב את כניסת הרפורמה לתוקף.

כעת, אחרי דיונים בוועדה שהוקמה לשם כך, מפרסם הפיקוח על הבנקים טיוטת הוראה אשר מחייבת את הסולקים להפסיק בהדרגה את סליקת העסקאות בטכנולוגיה הישנה (פס מגנטי), עד ליישום מלא של תקן EMV בכלל המשק.

מהם לוחות הזמנים לאימוץ תקן EMV בישראל?

31 במרץ 2020

כל לקוח שינפיק כרטיס חיוב (כרטיס אשראי וכרטיסי דביט) יקבל כרטיס התומך ב-EMV ובתשלום ללא מגע (Contactless). יש לציין כי כבר כיום רוב כרטיסי החיוב הם כאלה.

30 בנובמבר 2020

עסקאות עד 200 שקל יוכלו להתבצע ללא מגע וללא הזנת קוד סודי. בעסקאות יקרות יותר יהיה חובה להקיש קוד סודי בן 4 ספרות. תקנה זו תהיה תקפה בבתי העסק הבאים:

  • בתי עסק גדולים, שמחזור הפעילות שלהם בנוכחות כרטיסי חיוב עלה על 100 מיליון ₪ בשנת 2019.
  • כלל בתי העסק שבמועד זה מצוידים במסוף המותאם הן מבחינת החומרה והן מבחינת התוכנה.

31 ביולי 2021

התקנה תורחב לכלל בתי העסק הפיזיים, לא כולל משאבות דלק.

31 ביולי 2022

גם משאבות דלק ייכללו בחוק ותופסק התמיכה בטכנולוגיה הישנה.

האם שיטת התשלום על קניות אונליין תשתנה?

לא, הקלדת הקוד הסודי רלבנטית רק בעת תשלום בחנות פיזית. עבור עסקאות טלפונית או עסקאות אינטרנטיות הצרכנים ימשיכו לשלם באמצעות מסירת מספר הכרטיס או הקלדתו ומתן אמצעי זיהוי נוספים נדרשים (לדוגמה, ת.ז., 3 ספרות בגב הכרטיס, תוקף הכרטיס). אם בעת התשלום נדרש הצרכן להקיש סיסמה חד-פעמית, עליו לזכור שהכוונה אינה לקוד הסודי שלו, אלא לסיסמה שמתקבלת במסרון הנשלח לסמארטפון.

למה עוברים בכל העולם לשיטת EMV?

ישראלים שביקרו בחו"ל כבר יודעים היטב שכדי לבצע עסקה בחנויות בלונדון, פריס או רומא, הם צריכים להעביר בעצמם את כרטיס האשראי במסוף ומיד להקיש את הקוד הסודי. השימוש בתקן EMV הופך את תהליך התשלום למאובטח יותר, וזו הסיבה העיקרית לאימוצו.

כאמור, מעבר לתשלום באשראי, שיטה זו תאפשר מגוון אמצעי תשלום מתקדמים בישראל, כולל תשלומים באמצעות טלפונים חכמים, ותאפשר תחרות גבוהה יותר בין הסולקים (מה שצפוי להוזיל את עלויות הסליקה לבתי העסק). בנוסף, שיטה זו מתאפיינת ברמת אבטחה גבוהה יותר בביצוע עסקאות, באמצעות מנגנוני אבטחה/הצפנה מתקדמים למניעת זיוף, וגם בשל האפשרות לאמת את זהות מחזיק הכרטיס באמצעות הקשת קוד סודי בעת ביצוע עסקאות עם הכרטיס.השבב שעל הכרטיס למעשה מצפין כל עסקה בנפרד, בניגוד להצפנה קבועה בפס המגנטי.

מבחינת בית העסק, הוא מוגן יותר מפני עסקאות בכרטיסי אשראי שזויפו או נגנבו.

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק, זה ממש חשוב לנו!

קראו עוד חדשות באתר פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות