בלאק פריידיי – האם המבצעים אמיתיים?

בלאק פריידיי – האם המבצעים אמיתיים?

בלאק פריידיי נחשב לשיאו של חודש נובמבר, שהפך לחודש השופינג והמבצעים. אי אפשר לגלוש באינטרנט או להסתובב בקניון מבלי לחוש את קדחת הקניות. משתלם?

מבצעים בבלאק פריידיי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אחרי כמעט חודש שלם של קניות – מגיע אקורד הסיום עם מבצעי הבלאק פריידיי והסייבר מאנדיי. בניגוד לשופינג.IL שהתמקד במבצעים אונליין ובניגוד ליום הרווקים הסיני שממוקד באתרי סחר סיניים, בלאק פריידיי הוא אירוע קניות בינלאומי ענק, שאומץ בחום על-ידי העסקים בישראל – והוא כולל הכול. מה זה הכול? החל מבגדים, דרך טיסות ועד ביטוח.
צרכנים רבים שואלים את עצמם אם המבצעים בכלל משתלמים, או שמדובר בניסיון להציג מחיר "חד פעמי" שיחזור עוד פעמים רבות.

התשובה מורכבת מכמה חלקים, ויש להדגיש שכאשר מדובר במאות אלפי מבצעים שמציעים אלפי אתרים, אי אפשר לענות באופן מוחלט. נציין כי כאן במדור הקניות והמבצעים מצאנו לא מעט מוצרים שנמכרו בהנחה יפה בימי המבצעים של שופינג.IL בתחילת נובמבר, ואילו עכשיו המחירים שלהם אפילו נמוכים יותר. עם זאת, מצאנו גם מוצרים שמחירם במבצע בלאק פריידיי דווקא גבוה יותר מזה שהיה בשופינג.IL, ומוצרים שכבר לא נמכרים במבצע כלל.

המסקנה מהבדיקות שלנו היא שחשוב להכיר את מחירו של המוצר שאתם רוצים לקנות, במיוחד אם מדובר במוצרים גדולים ויקרים, כמו טלוויזיה, מחשב או סמארטפון. עדיף לעקוב אחרי אותו מוצר במשך תקופה מסוימת – וגם בימי הבלאק פריידיי עצמם להשוות את המחיר בין מספר אתרים וחנויות.

יש להניח שבמקרים רבים, בלאק פריידיי הוא לא ההזדמנות היחידה להשיג מוצר במבצע, אך לא בכל מבצע הרשת נותנת את אותה הנחה.

טיסות זולות בבלאק פריידיי

כשמדובר בטיסות למשל, אכן יש מציאות, פחות בישראל אבל בהחלט בעולם. כך למשל, בבלאק פריידי בשנה שעברה חברת הלואוקוסט ריינאייר הציעה מיליון מושבים ב-25% הנחה ו-100,000 מושבים ב-10 יורו. גם השנה היא מציעה מגוון טיסות ב-10 יורו, למשל מלונדון לטולוז שבצרפת.

בלאק פריידיי בסלולר או בביטוח

כשמדובר בשירותים, כמו למשל חבילות סלולר או פוליסות ביטוח, קשה להניח שההצעות הנוכחיות לא יחזרו בהמשך. נזכיר כי בעוד חודש מסתיימת שנת 2019, ולקראת סיום השנה תמיד יש מבצעי כסאח שמטרתם לשפר את רווחי החברות לפני סיום השנה. עם זאת, בהחלט מומלץ לנצל את ההזדמנות ולרענן את התוכניות הקיימות, משום שלעתים קרובות כן מדובר בהצעות משתלמות.

בלאק פריידיי ברשתות האופנה

כשמדובר בתחום האופנה – יש לא מעט רשתות שמנצלות את קדחת הקניות כדי להציג למכירה גם בגדים מקולקציות קודמות. שיטוט בקניון מגלה שרוב רשתות האופנה מוציאות החוצה דוכנים וחלקם מוכרות בגדים ממש במחירי רצפה של 10 ואפילו 5 שקלים. המוכרים לרוב לא אומרים ללקוחות כי מדובר גם בפריטים מעונות קודמות, ולכן למי שהדבר חשוב לו – מומלץ לברר.

חלק מהרשתות מציעות את המבצעים הטובים רק לחברי מועדון או למצטרפים חדשים – מה שהופך אותם כמובן לפחות אטרקטיביים כאשר מסביב יש כל כך הרבה מבצעים אחרים.

עם זאת, בדיקה שלנו מגלה שיש גם רשתות שלא משחקות עם אותיות קטנות ופשוט מציעות הנחה גורפת על כל הפריטים בחנות – אם זו רנואר שמציעה 25% על כל הפריטים ואם זו קסטרו שמציעה אפילו 40% על כל החנות.

אז האם המבצעים בבלאק פריידיי אמיתיים?

אם נדמה לכם שחלק מהמבצעים הם "עבודה בעיניים", כדאי לדעת שזו לא תחושת בטן אלא עניין מוכח. ארגון הצרכנים WHICH הבריטי בדק 83 פריטים שנמכרו במבצעי בלאק פריידיי בשנה שעברה, וגילה כי רק אחת מכל 20 עסקאות היו עסקאות שעונות להגדרה מבצע. את רובם של הפריטים אפשר היה למצוא באותו מחיר או אפילו במחירים נמוכים יותר במועדים אחרים בשנה.

למעשה, מתוך 83 הפריטים שנבדקו – רק 4 התגלו כפריטים שמחירי המבצע שלהם לא חזרו לאורך השנה. את הבדיקה הם ביצעו 6 חודשים לפני הבלאק פריידיי ו-6 חודשים אחרי הבלאק פריידיי.

כך למשל, מכונת קפה של דלונגי, שנמכרה במבצע של 399 פאונד בבלאק פריידי, נמכרה בהמשך השנה ב-35 הזדמנויות שונות במחיר של 368 פאונד.

מה שכן התגלה בבדיקה – שבוצעה בבריטניה – הוא שמספר מתקפות הסייבר המופנות נגד בעלי עסקים וצרכנים מזנק פי 12 בשבוע של הבלאק פריידיי. הנתון הזה צריך להדליק נורה אדומה אצל הצרכנים ולהזכיר להם לבדוק היטב היכן כיצד הם בוחרים לשלם ואצל מי הם משאירים את הפרטים שלהם.

עדיף להזמין דרך המחשב ולא מהסמארטפון

כפי שפרסמנו כאן באתר חדשות הצרכנות פואנטה, מחקר שבוצע באוניברסיטת בן גוריון בנגב השווה בין יכולת קבלת החלטת קנייה מדויקת כאשר מבצעים שופינג אונליין בסמארטפון לעומת פעולה זהה במחשב. התוצאה אמנם לא מפתיעה, אבל חשוב להדגיש אותה – היכולת לקבל החלטה מדויקת, המבוססת על מלוא המידע, עולה כאשר הצרכן מבצע את הקנייה דרך המחשב. כל הפרטים – בכתבה בנושא שופינג אונליין דרך הסמארטפון.

פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות