בקרוב בסופר הקרוב לביתכם: תותים מעזה, לצד העגבניות והחצילים המיובאים

בקרוב בסופר הקרוב לביתכם: תותים מיובאים מעזה

ממשלת ישראל מקדמת את ההסדרה מול עזה – ובסמיכות זמנים מופלאה מודיעה גם על אישור לייבוא תותים מעזה. האם תנאי הגידול נבדקים ומה יקרה עם החקלאים הישראלים?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

החקלאים בישראל הולכים ומתמעטים בשל הקושי להתפרנס מהמקצוע, אבל ממשלת ישראל החליטה בצעד מפתיע וללא ידיעתם להתיר ייבוא של תותים מעזה. ככל הנראה, האישור לייבוא תותים מעזה דווקא בעת הזאת אינו מקרי, אלא מהווה חלק מההסדרה שמובילה הממשלה עם החמאס בעזה (הסדרה שלפי הפרסומים לא כוללת את החזרת גופותיהם של חללי צה"ל אורון שאול והדר גולדין).

מדינת ישראל כבר מייבאת מעזה חצילים ועגבניות – וכעת כאמור תייבא גם תותים. בהודעת משרד החקלאות נכתב כי מחירי התותים בישראל גבוהים וייבוא מעזה יביא לירידת מחירי התותים.

תותים מעזה – מי מפקח על האיכות?

באילו תנאים גודלו אותם תותים? באילו מים הם הושקו ובאילו חומרי הדברה הם רוססו? את כל הפרטים הללו הצרכנים הישראלים לא יידעו. הם יצטרכו להסתפק בהודעת משרד החקלאות, שלפיה התותים יוכנסו לארץ רק לאחר שיתקבל אישור ממשרד הבריאות שניתן לשווקם בישראל.

נזכיר כי תותים הם פרי בעייתי מאוד מבחינת שאריות של חומרי הדברה אשר נותרים בו כאשר הוא מגודל באופן קונבנציונלי. בשנים האחרונות נעשה בישראל שימוש רב יותר בהדברה ביולוגית בגידולי תותים, אך מה קורה בעזה? ומה לגבי המים שבהם מושקים התותים? החקלאים בישראל זועמים ואומרים כי בעזה מתבצעת השקיה במי ביוב.

נזכיר עוד את מאבק החקלאים, אשר נמשך כבר כמה שנים ללא הצלחה. החקלאים מוחים נגד פערי התיווך – פערים שנגרמים בעיקר מהעובדה שרשתות השיווק גובות מחירים גבוהים מהצרכנים אך משלמות מחירים נמוכים לחקלאים. כפי שפורסם כאן באתר חדשות הצרכנות פואנטה, גם בדוח מבקר המדינה מחירי הירקות והפירות כיכבו, והמבקר קבע באופן חד משמעי שהממשלה כשלה בטיפול בבעיה – ובכך גורמת נזק לצרכנים, ובפרט לאוכלוסיות המוחלשות שמתקשות לשלם את המחירים הגבוהים.

אך הכלבים נובחים והשיירה עוברת. הצרכנים ממשיכים לשלם ביוקר, החקלאים ממשיכים להרוויח מעט.

קשה שלא להתקומם נגד העובדה שממשלת ישראל בוחרת לייבא תוצרת חקלאית בזמן שהחקלאים קורסים – כאשר היא משתמשת ביוקר המחיה כתירוץ. בעיית מחירי הפירות והירקות בישראל מצריכה טיפול שורש, והבחירה בייבוא היא הימלטות לפתרון נקודתי וקצר מועד לבעיה אקוטית. המחיר שנשלם על החלטות אלה יהיה הרבה יותר גבוה ממחיר התותים, החצילים או העגבניות.

במצב ביטחוני רעוע כמו זה שיש בישראל, כאשר מדי כמה ימים משוגרות רקטות מעזה כבר שנים ארוכות – הבחירה לייבא תותים מעזה מקוממת לא רק את החקלאים אלא גם ישראלים רבים, ומיד לאחר הודעת הממשלה על פתיחת הייבוא, החלו להופיע תגובות זועמות ברשתות החברתיות.

לאחרונה פרסם משרד החקלאות מדריך קצר שמסביר לצרכנים הישראלים איך לזהות עגבנייה ישראלית. האם יתפרסם מדריך דומה שיאפשר לצרכנים הישראלים כיצד לזהות תות ישראלי? האם הצרכנים בכלל יצטרפו למאבק החקלאים? נצטרך להמתין ולראות.

פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות