זהירות מהיפותרמיה: אלה הפעולות שיש לנקוט בקרב תינוקות וקשישים

זהירות מהיפותרמיה: אלה הפעולות שיש לנקוט בקרב תינוקות וקשישים

הטמפרטורות הנמוכות מעלות חשש מפני היפותרמיה אצל קשישים ואצל תינוקות – כך תזהו את הסימפטומים וכך תמנעו ירידה בחום הגוף

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הגשמים העזים וימי הסערה של השבוע האחרון מצריכים התמודדות לא רק עם נזקים כבדים, אלא גם עם שמירה על חום הגוף. קיים חשש להיפותרמיה בקרב קשישים וילדים, משרד הבריאות מחדד את הפעולות שיש לנקוט על מנת למנוע סכנות ופגיעות קור באוכלוסיות אלה. המשמעות של היפותרמיה היא ירידה של חום הגוף אל מתחת ל-35 מעלות, מצב אשר גורם לפגיעה רב-מערכתית ולתמותה מוגברת. טמפרטורת גוף תקינה היא 37 מעלות בקירוב.

מומלץ להורים לתינוקות ולילדים צעירים להיות עירניים. כמובן, כל מי שיש במשפחתו או בקרב שכניו ומכריו קשישים, במיוחד קשישים עריריים – צריך לפקוח עין ולהיות עם אצבע על הדופק.

קשישים נתונים בסכנה מוגברת מכמה סיבות – ראשית, משום שבגיל המבוגר יש פגיעה בוויסות חום הגוף; שנית, משום שקשישים נמצאים פחות בתנועה; שלישית, משום שקשישים רבים אינם מדליקים חימום במטרה לחסוך כסף.

כיצד מזהים היפותרמיה אצל קשיש?

בשלבים ההתחלתיים של ירידת חום הגוף – עלול להיות קושי בזיהוי הבעיה, מפני שהקשיש לא יתלונן וגם לא ירעד מקור, והמדחום הביתי (שמיועד לזהות עלייה בטמפרטורות) לא יצביע על הבעיה.

לכן, שימו לב בעת ביקורכם בבית אם הבית קר ואם הקשיש ירוד בפעילותו יותר מהרגיל.

  • געו בקשיש ובדקו אם עורו קר
  • בדקו אם יש שינוי בצבע עורו
  • בדקו אם הוא מבולבל או שיש ירידה בעירנותו
  • בדקו אם יש שינוי בנשימה

במקרים אלה, יש להזעיק מיד עזרה רפואית.

פואנטה

איך למנוע היפותרמיה ופגיעות קור?

כדי למנוע פגיעת קור, יש לוודא שיש בבית חימום נאות. לפי משרד הבריאות, יש לשמור על טמפרטורה קבועה של 24 מעלות בקירוב, ולא פחות מ-21 מעלות. מומלץ להיעזר במד חום למדידת טמפרטורת החדר. חל איסור מוחלט להשתמש בתנורי בערה (נפט), משום שהם פולטים חד-תחמוצת הפחמן, אשר עלול לגרום לאובדן הכרה.

כמובן, יש לזכור שלא להשאיר תנור דולק ללא השגחה ולבדוק את בטיחות התנורים בדירה. בנוסף, יש לדאוג ללחות האוויר בחדר, כדי להימנע מאוויר יבש שהוא פחות נוח לנשימה.

כדי לשמור על חום הבית, יש לדאוג לאטימה נאותה של פתחי הבית (חלונות, דלתות וכו'), וכדי לשמור על חום הגוף יש ללבוש כמה שכבות ולהקפיד על לבוש חם – אך לא כזה שיגביל את התנועה. למרות ההקפדה על איטום, יש להקפיד שהבית יהיה מאוורר ולפתוח מדי פעם את החלונות.

נזכיר כי בחורף ובקור לעתים אין תחושת צמא, אך חשוב להקפיד לשתות (כמות מספקת מוגדרת כ-8-10 כוסות ביום לאדם מבוגר), ולהימנע משתייה מרובה של קפאין ואלכוהול. במשרד הבריאות גם ממליצים להימנע מארוחות כבדות ולאכול ארוחות קלות 5-6 פעמים ביום. ככלל, אומרים במשרד, שתייה ואוכל חמים מסייעים לשמור על חום הגוף.

בעת השהות בבית – יש להקפיד על פעילות ותנועה, כדי להגדיל את זרימת הדם ואת חום הגוף.

אם יש קשיים כלכליים במימון החימום, ניתן לפנות בבקשה לסיוע משירותי הרווחה באיזור המגורים.

פרטים נוספים – באתר משרד הבריאות

https://www.health.gov.il/Subjects/Geriatrics/HealthPromotionAndPreventiveMedicine/Pages/coldness.aspx

פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות