תתעוררו, אולי יש לכם כספים רדומים? 300,000 איש יקבלו צ'ק מקופת הגמל. ואתם?

תבדקו את הדואר: אולי מחכה לכם צ'ק של אלפי שקלים

אף אחד לא מצטער לקבל כסף, ומסתבר שיש עדיין 800 מיליון שקל במסגרת הכספים הרדומים ששוכבים הקופות הגמל ובעליהם לא יודעים. איך הם יגיעו אליכם?

כספים רדומים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

תודו שזה נחמד לפתוח את תיבת הדואר, ובין כל החשבונות שאתם צריכים לשלם, למצוא גם צ'ק לפקודתכם. זה עשוי לקרות בחודשים הקרובים לכ-300,000 ישראלים, אשר אינם מודעים לקיומן של קופות גמל לא פעילות על שמם. זאת, לא משום שאותן חברות כל כך רוצות שהכסף יגיע לבעליו, אלא משום שרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הורתה לגופי הגמל לשלוח צ'קים לבעלי חשבונות לא פעילים שבהם מופקדים עד 8000 שקל . במצטבר, מדובר בכ-800 מיליון שקל שיישלחו לבעלי חשבונות שיש בהם כספים רדומים.

אם הסיפור הזה נשמע לכם מוכר, זה לא במקרה – וכאן במדור הכסף שלנו באתר פואנטה כבר דיווחנו לכם על מהלך דומה לפני שנתיים בדיוק, בינואר 2018. כזכור, אז ברשות שוק ההון חייבו את קופות הגמל להחזיר כספים רדומים באמצעות שליחת צ'קים לבעלי חשבונות לא פעילים שיש בהם עד 1,350 שקל.

כיום, קיימים כ-300,000 בעלי חשבונות לא פעילים, בהם מופקדים בין 1350 שקל ל-8000 שקל, וכעת הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, מרחיב את מעגל החוסכים שיקבלו כספים רדומים ומחייב את גופי הגמל לשלוח צ'ק לבעלי חשבונות לא פעילים של עד 8000 שקל. כמו כן, יישלחו שוב צ'קים לבעלי חשבונות קטנים יותר שלא פדו את הצ'קים בפעמים הקודמות

מי שתוהה מה עליו לעשות כדי לקבל את הצ'ק, התשובה היא כלום. כל מה שנותר לעמית לעשות בהליך זה, הוא להפקיד את הצ'ק.

כספים רדומים ובעלים רדומים

נזכיר כי בשנת 2016 יצאו תקנות שאפשרו לעמית בעל חשבון לא פעיל עם יתרה של עד 8,000 ש"ח למשוך את כספו בפטור ממס. משום מה, רק אחוז קטן של עמיתים משכו את כספם. נראה שהמודעות מאוד נמוכה ובמשרד האוצר לא מצליחים לגרום לאנשים לבדוק אם יש להם כספים רדומים.

לאור המודעות הנמוכה של הציבור לכספים אלו, יצא בשנת 2018 תיקון שקבע כי על החברות המנהלות להוציא לעמיתים צ'קים בדואר בגובה הסכום שנמצא בחשבון הלא פעיל.

על מנת לטפל קודם בחשבונות שבהם דמי הניהול גוברים על התשואות, נשלחו בין מאי 2018 למרץ 2019 לכ- 250,000 עמיתים המחאות בדואר.

בעקבות המהלך, נפדו עד כה כ-50 מיליון ₪ מחשבונות קטנים, שסביר להניח כי בעליהם, כלל לא ידעו על קיומם של הכספים.

פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות