למרות הבטחת הממשלה: קצבת הנכים לא עלתה החודש. מאבק הנכים מתחדש

למרות הבטחת הממשלה: קצבת הנכים לא עלתה החודש. מאבק הנכים מתחדש

הנכים שוב מתחננים. החודש הם היו אמורים לקבל את התוספת החודשית שהובטחה להם בגובה 185 ש"ח לקצבת הנכות, אך זה לא קרה. מאבק הנכים מתחדש

קצבאות ביטוח לאומי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בזמן שראש הממשלה משקיע את מרצו בנעמה יששכר ואף נותן לה טרמפ הביתה מרוסיה במטוסו – החיים עצמם נמשכים, והם קשים. החודש הייתה אמורה לעלות קצבת הנכים, אך זה לא קרה. על איזה תוספת אנחנו מדברים פה? לא תאמינו – 185 שקל בחודש! זה הכול. מדינת ישראל הגדולה והחזקה לא מסוגלת לעמוד בהתחייבותה להוסיף לקצבת הנכים הנמוכה כל כך עוד 185 שקל בחודש – אשר מבחינת נכים רבים הם סכום משמעותי ביותר!

אז מה אם בדיוק לפני שנתיים ראש הממשלה הבטיח 4 ממיליארד שקל לנכים? אז מה אם ההבטחה הזאת הגיעה לאחר שנתיים קשות מנשוא של מאבק הנכים – אשר על כיסאות גלגלים ובשארית כוחותיהם נאלצו לצאת להפגין, לחסום צמתים ולהתחנן שמישהו ישמע את זעקתם?

הנכים, כזכור, קיבלו את התוספת בכמה פעימות, אשר אחת מהן הייתה אמורה לצאת לפועל החודש – אך היא מצריכה חקיקה, ואין כנסת שתדאג לחקיקה הזאת.

כך משחקים בקצבת הנכות

ממשלת ישראל אמנם לא הצליחה להכניע את הנכים, אך הצליחה להשתיק את מאבקם באמצעות הגעה לפשרה – שגם אותה היא אינה מיישמת כעת. נזכיר כי כאשר יצא מאבק הנכים לדרך, קצבת הנכים העלובה עמדה על הסכום המגוחך של 2,342 ש"ח בחודש. הנכים דרשו להעלות את הסכום לשכר המינימום במשק, מתוך תפיסה שאם המדינה חושבת ש-5,300 שקל הוא סכום שמתחתיו אדם עובד לא יכול להתקיים, אז קל וחומר שאדם שאינו יכול לעבוד זקוק לסכום דומה כדי להתקיים. כאמור, המדינה לא הסכימה בשום אופן להשוות את קצבת הנכות לשכר המינימום – והצליחה לשכנע את הנכים להגיע לפשרה שלפיה קצבת הנכות תעלה משמעותית לגובה 3,700 שקל עד שנת 2022, ולאחר מכן תוצמד לשכר הממוצע במשק. כמובן, החלטה כזאת צריכה להיות מגובה במעשים ובחקיקה – וראה זה פלא, הסכמות לחוד ומעשים לחוד. נחקק אמנם חוק בכנסת, אך הוא העלה את קצבת הנכות רק ל-3,270 שקל.

השאר ממתין לחקיקה בכנסת – ומאחר שאין כנסת – הפעימה הנוכחית לא מבוצעת, והנכים שוב נשכחים.

חלק ממובילי מאבק הנכים הלכו לעולמם

בינתיים, חלק ממובילי מאבק הנכים, שכאמור הובילו את ההפגנות בכוחותיהם הדלים ולעתים על כסאות גלגלים ומחוברים למכשירים – נפטרו. אחד מהם הוא רענן קרקליס ז"ל, שהפך משוטר וחוקר פרטי לנכה מרותק לכיסא גלגלים,קטוע רגליים בשל מחלת הסוכרת שממנה סבל. קרקליס, שנפטר במאי 2018, הוא דוגמה עצובה וכואבת לאדם שלא הצליח לעמוד בהוצאות ונאלץ לוותר על תרופות וטיפולים.

היום מאבק הנכים מתחדש בעצרת ראשונה מול קריית הממשלה. האם יהיה להם כוח להמשיך?

פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות