כמה יעלו תשלומי ה"רשות" לשנת הלימודים הקרובה?

כמה יעלו תשלומי ה"רשות" לשנת הלימודים הקרובה?

אם יש לכם 3 ילדים בבית הספר, חוק חינם יעלה לכם גם השנה 3,000-4,000 שקל

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

יש לכם 3,000-4,000 שקל פנויים? אם יש לכם שלושה ילדים במערכת החינוך, תצטרכו בקרוב להיפרד מהם, כי ועדת החינוך של הכנסת אישרה גם השנה את התשלומים הנגבים מההורים במסגרת חוק חינוך חובה חינם. באופן שערורייתי, מוגדרים הללו "תשלומי רשות", כי ההורים לכאורה לא מחויבים לשלם אותם.

אלא שתשלומים אלה כוללים למשל את הטיול השנתי, ומעטים ההורים שירשו לעצמם להשאיר את ילדם בבית כאשר שאר הכיתה יוצאת לטיול שנתי, כך שהניסוח "תשלום רשות" הוא כמעט עלבון לאינטליגנציה. כדי לסבר את האוזן, הסכום שאושר לטיול שנתי בכיתה י"ב הוא 616 שקל – וכאמור מדובר רק בחלק מהתשלום הכולל שמוגדר תשלום רשות. אליו יש להוסיף את התשלום על סל התרבות ועוד.

למעשה, התשלום היחיד שהוא תשלום חובה הוא ביטוח תאונות אישיות שעומד בדרך כלל על כמה עשרות שקלים בשנה. הסכום לשנה"ל תשע"ז ייקבע לאחר תיקון חקיקה ויציאה במכרז אחד משותף לכלל הרשויות המקומיות ויובא לאישורה של הוועדה בשלב מאוחר יותר.

הדיון היה סוער והסתיים בצעקות רמות – כאשר חברת הכנסת אורלי לוי אבוקסיס קראה לוועדה חותמת גומי וביקשה מחברי הכנסת להתנגד. למרות זאת, חברי הכנסת מהקואליציה, שלכאורה התנגדו, הצביעו בעד והתעלמו ממחאת ההורים.

כמה כסף מקבלת מערכת החינוך מההורים מדי שנה? מנכ"לית משרד החינוך סיפקה את הנתון המדהים הזה בדיון שהתקיים היום בוועדת החינוך של הכנסת: 5 מיליארד שקל (!), כאשר תקציב החינוך כולו עומד על 53 מיליארד שקל. במילים אחרות, אילו היה נמצא מקור תקציבי של 5 מיליארד שקל – נטל כבד מאוד היה מוסר מעל כתפי ההורים.

יו"ר ועדת החינוך, חבר הכנסת יעקב מרגי מש"ס, אמר בפתח הדיון שהתקיים היום בוועדת החינוך של הכנסת שהוועדה מאשרת את התשלומים למורת רוחה – אך השורה התחתונה היא אותה שורה תחתונה, ההורים בישראל שוב יוציאו אלפי שקלים. במצטבר, מדובר במיליוני שקלים, משום שבישראל יש קרוב ל-2.5 מיליון תלמידים שהוריהם נאלצים לשלם סכומים שנעים מ-150 שקל ועד 7,000-8,000 שקל במוסדות מסוימים. ועוד לא אמרנו מילה על התשלומים הנוספים שצצים לאורך שנה, אם לוועד הכיתה ואם לצרכים נוספים שצצים לפתע כמעט כל שנה.

רוצים לראות כיצד נראו נבחרי הציבור שלנו בתום הדיון על הכסף של כולנו, ואיך הם הצביעו? https://youtu.be/856wLiuF_wE

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות