עושק העצמאים: רשות המסים מודה ששלילת "עוסק פטור" מעצמאים קטנים מכניסה למדינה 350 מיליון שקל בשנה

עושק העצמאים: רשות המסים מודה ששלילת "עוסק פטור" מעצמאים קטנים מכניסה למדינה 350 מיליון שקל בשנה

ברשות המסים יש מסמך מוכן להרחבת מספר העוסקים הפטורים – אז מה מעכב אותה?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

שימו לב לאחד ממקורות ההכנסה של מדינת ישראל: עצמאים קטנים, זעירים אפילו, שמשום מה המדינה החליטה לא להגדיר אותם עוסק פטור.

היום התכנסה ועדת הכלכלה של הכנסת בטענה לאפליית עסקים קטנים ברשימת העיסוקים המוגדרים כ"עוסק פטור". לפי תקנות מע"מ נקבעה רשימה של מקצועות, ביניהם מרצים, מנחי מופעים, טכנאים, כתבנים, מתרגמים ועוד, החייבים במע"מ כבר מהשקל הראשון של הכנסתם ולא יכולים להיות "עוסק פטור".

רשימת המקצועות נקבעה כבר לפני זמן רב ולא עודכנה מזה שנים, וחברי הכנסת דרשו היום מרשות המסים לעדכנה.

הישיבה התקיימה לבקשת ח"כ רועי פולקמן, ח"כ עודד פורר, ח"כ יעקב אשר, ח"כ סעיד אלחרומי, ח"כ עליזה לביא, ח"כ עמר בר לב וח"כ מיכאל מלכיאלי, שטענו שהדבר יוצר אפליה מול עצמאים אחרים.

בנוסף, הם דרשו להעלות את רף הפטור מ-100,000 ל-150,000 שקל.

ח"כ יעקב אשר, שעמד בראש הישיבה, אמר כבר בתחילת הדיון כי יש כוונה של רשות המסים לעדכן את הרשימה והזכיר כי הכין הצעת חוק בעניין העלאת תקרת הפטור ל-150 אלף שקל בשנתיים הראשונות. 

מנהל רשות המסים, משה אשר, אמר כי אכן יש כוונה ברשות לפתוח את הרשימה ולהסיר ממנה כל מגבלה, אלא שהרשות עשתה בדיקה וגילתה שעלות המהלך תהיה 350 מיליון שקל בשנה.

אז מה המשמעות? המשפט הבא של אשר מסביר בדיוק: "אנחנו בונים את תקציב 2019 ואין מקורות מימון לכך בשלב הזה. ככל שיהיו מקורות מימון נעדכן את הרשימה", הוא אמר.

נשיא לה"ב, רועי כהן, אמר בתגובה: "חילקו לכולם ולמי לא נשאר? רק לעצמאים לא נשאר".

ח"כ פורר אמר כי הרשות מתגאה בעודפי גבייה ועודף הכנסות ויכולה למצוא לכך תקציב.

ח"כ רועי פולקמן הציע לעשות את המהלך בהדרגה, ובשלב ראשון להקל על חלק מבעלי המקצועות שלא יכולים להיות "עוסק פטור", אבל ראש רשות המסים אשר אמר כי לא ניתן לבצע זאת בהדרגה מבחינה משפטית, מאחר יהיה קשה להעדיף מקצוע כזה על פני מקצוע אחר.

בשורה התחתונה, העצמאים ימשיכו להיות הפראיירים שמספקים מקורות הכנסה למדינה באופן לא שוויוני, אלא אם כן יהיה להם לובי חזק, או שהשר כחלון יזהה בהם קהל מצביעים פוטנציאלי כמו שהוא מזהה את ההורים הצעירים שעבורם הוא ייעד את עיקר הרפורמות של "נטו משפחה". 

ח"כ אשר סיכם את הישבה ואמר כי יש הסכמה שהמהלך נחוץ וצריך להפעיל לחץ על אגף התקציבים באוצר, כדי לסייע לאנשים שלא יודעים להתאגד. הוא הוסיף כי הוועדה קוראת לשרי האוצר והכלכלה, וכל הגורמים הנוגעים במהלך, להכניס את התיקון עוד בתקציב 2019 ולהביא בשורה ליזמים ולעסקים הקטנים.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות