זהירות: כך אתם עלולים לשלם 1,100 שקל על 4 נסיעות במנהרות הכרמל

זהירות: כך אתם עלולים לשלם 1,100 שקל על 4 נסיעות במנהרות הכרמל

תעריפי נסיעה גבוהים וקנסות אסטרונומיים – הנהגים בורחים ממנהרות הכרמל ודף המחאה בפייסבוק רותח

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

האם סביר לדרוש מנהג שטעה בנתיב במנהרות הכרמל קנס של יותר מ-1,000 שקל? י', שנסע 4 פעמים בטעות בנתיב המנויים משום שסבר שהוא עדיין מנוי בכביש, קיבל לאחרונה מסרון המבשר לו על חוב. המסרון הזה הותיר אותו מופתע – ראשית, משום שבמסרון החברה לא טרחה לפרט שום פירוט לגבי הנסיעות בכביש ולגבי גובה החוב, ושנית, משום שזו הייתה הפנייה הראשונה שהוא קיבל מהחברה.

כשהתקשר למוקד שירות הלקוחות, התחלפה ההפתעה בתדהמה: הסתבר לו שהמנוי שלו כבר הסתיים ולכן הוא נקנס על שורת נסיעות במנהרות הכרמל. נציגת השירות הסבירה שהקנס הגבוה ניתן למי שנוסע במסלול המנויים בפעם השנייה ומעלה: "במנהרות הכרמל הקנס מתחיל ב-24 שקל וקופץ ל-94", היא הסבירה.

מסרון מנהרות הכרמל

למרות שהנסיעה הראשונה שלו במסלול המנויים התקיימה בחודש מרץ, המסרון נשלח אליו רק בחודש אוקטובר, שבעה חודשים מאוחר יותר – שבמהלכם שב ונסע בתום לב במסלול המנויים עוד מספר פעמים, כשלאורך התקופה הזאת הוא אפילו לא יודע שמצטברים לו קנסות על נסיעות קודמות. כך, פעם אחר פעם הוא נכנס למסלול המנויים מבלי לדעת שאין לו מנוי ושעל כל נסיעה ייקנס ב-270 שקל: "שכחתי שאני כבר לא מנוי. אני מבין שטעיתי, אבל איפה הפרופורציה? 1,100 שקל על 4 נסיעות זה קנס לא מקובל לחלוטין", אמר י' לנציגת השירות.

אלא שהנציגה במוקד השירות אינה רשאית לבטל את הקנס או להפחית אותו, והיא אפילו לא רשאית להעביר את השיחה למנהל. הדבר היחיד שהיא רשאית לעשות היא להציע לנהג המתוסכל לפנות בכתב למה שמכונה "פורום מנכ"ל". הפנייה, כך נאמר לי', יכולה להתבצע באמצעים טכנולוגיים מתקדמים המקובלים במאה ה-21 – בפקס או בדואר.

גרוע מכך, אותה פנייה תטופל תוך 14 ימי עסקים שבהם החוב ימשיך להצטבר.

בלית ברירה פנה י' לפורום המנכ"ל, אך שם סירבו להפחית את הקנס.

מחאה בפייסבוק: יותר מ-30,000 מצטרפים לדף המחאה

שערוריית המחירים במנהרות הכרמל – הן תעריפי הנסיעה עצמה והן תעריפי הקנסות – נמשכת למרות שאפילו מבקר המדינה התריע מפני הבעיה. באתר החברה מצוין כך: גובה החיוב עבור נסיעה במסלול מנויים ללא הסכם מנוי בתוקף, בפעם הראשונה (בחודש החיוב הראשון) הוא 20 שקל לנסיעה, ופעם השנייה 82 שקל לנסיעה. 

בדף הפייסבוק שהוקם כדי למחות על תעריפי הנסיעה, מחאת מנהרות הכרמל, חברים כבר יותר מ-30,000 איש שדורשים להפחית את התעריפים וקוראים לא לנסוע בכביש עד שהמחירים יירדו.

תופעת הגבייה האגרסיבית של קנסות מאפיינת כזכור גם את כביש 6, שבאורח פלא גם עליו אחראית חברת "חוצה ישראל". מדובר בחברה ממשלתית שהוקמה במרץ 1993 כדי לקדם את סלילתו של כביש 6. החלטת ממשלה מ-2010 הפכה את הגוף לאחראי על כל כבישי האגרה, לרבות הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב ומנהרות הכרמל בחיפה. הזכיינית שבחרה חברת חוצה ישראל להקמת פרויקט מנהרות הכרמל היא קבוצת כרמלטון בע"מ, שבה בעלי המניות הם שיכון ובינוי (של שרי אריסון) וקבוצת אלייד החזקות (שמחזיקה בין היתר בצ'מפיון מוטורס ובאשטרום).  

לפי דוח מבקר המדינה שפורסם בתחילת החודש, אצל זכיינית כביש 6 – "דרך ארץ" – הצטברו 156 מיליון שקל שהיא לא משתמשת בהם לטובת הנהגים. דיון שהתקיים לאחרונה בכנסת מעלה תהיות קשות לגבי המסמוס של פרויקט התאורה בכביש ולגבי פקקי הענק שחווים הנהגים למרות שהם משלמים על הנסיעה. פרטים מלאים אפשר למצוא כאן.

באשר למנהרות הכרמל, מצא המבקר יוסף שפירא ש"לפי הסכם הזיכיון רשאי בעל הזיכיון על פי שיקול דעתו לקבוע את דמי האגרה ולשנות אותם, בכפוף לדמי האגרה המרביים. בארבע שנות ההפעלה של מנהרות הכרמל עלה התעריף ביותר מ-50%".

למעשה, מדינת ישראל צ'יפרה את הזכיין בחוזה טוב במיוחד – היא לא יכולה למנוע ממנו לייקר מחירים, ו"אם תנחה להוזיל את התעריף למשתמש היא תצטרך לפצותו עקב הפגיעה בהכנסותיו" – כותב מבקר המדינה.

בשורה התחתונה, העלאת המחיר בינואר 2015 לא רק שלא העלתה את הפדיון לזכיין, היא אף הרחיקה את הנהגים מהכביש, ולדברי המבקר, גרמה להפחתה ניכרת במספר הנוסעים. התוצאה היא שמנהרות הכרמל לא מנוצלות בהתאם לקיבולת שלהם, הפקקים מסביב מתרבים וקיים נזק כלכלי של כ-20 מיליון שקל בשנה כתוצאה מהעלאת התעריף.

תגובת כרמלטון: "הלקוח פנה למוקד שירות הלקוחות בבקשה לעדכן את פרטי אמצעי התשלום, הסיר רכב מרשימת המנויים, ציין כי בכוונתו להוסיף את הרכב נשוא הפנייה, אך בתום השיחה מסר כי אין צורך בהוספת הרכב. על אף פי שציין כי אין צורך להוסיף את הרכב למנוי, ביצע הלקוח נסיעות בפרויקט במשך מספר חודשים תוך שהוא עובר בנתיבי מנויים בלא הסכם שימוש בתוקף, ובהתאם חויב בפיצוי והחזר הוצאות על פי תקנות כבישי אגרה שנקבעו ע"י משרד התחבורה והאוצר. כתובת המשלוח להודעות חיוב עבור רכב שאינו מנוי היא הכתובת המופיעה ברישומי משרד התחבורה. ככל שכתובת זו שונה מכתובת המגורים בפועל, אין ביכולת החברה לדעת זאת. הלקוח הופנה לפורום מנכ"ל, שהיא הסמכות הבכירה, וקיבל תשובה לפנייתו. פניות לפורום מנכ"ל ניתן לשלוח בפקס, בדואר ובדואר אלקטרוני".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות