ייצוגית נגד פייפאל בטענה ששער החליפין גבוה והחברה מעגלת מחירים לרעת הלקוח

ייצוגית נגד פייפאל בטענה ששער החליפין גבוה והחברה מעגלת מחירים לרעת הלקוח

לפי הבקשה, פייפאל מייצרת גביית יתר משמעותית בגלל שיטות החיוב שלה מהצרכנים הישראלים. לאחרונה היא נאלצה לפצות את לקוחותיה הישראלים בכ-9 מיליון שקל

ייצוגית הגד פייפאל
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לפי מה נקבע שער החליפין שגובה פייפאל (PayPal) מישראלים שמבצעים באמצעותה תשלומים בדולרים? לפי בקשה לייצוגית נגד החברה (ת"צ 43069-06-17), פייפאל קובעת "שערי חליפין גבוהים וקיצוניים על פי כל קנה מידה השוואתי".

התובע מבסס את טענתו הן על מקרה שקרה לו והן על מדגם של 221 עסקאות נוספות שביצע עבורו מומחה.

לפי חוות הדעת, מעבר לעמלת המרה שגובה פייפאל בגובה 2.5%, שהיא עמלה מקובלת גם בחברות האשראי האחרות, החברה גובה באופן עקיף עמלה נוספת מוסווית מהצרכנים הישראלים, משום שהיא גוזרת את עמלת ההמרה משער החליפין הגבוה שהיא גובה ללא הצדקה.

טענה אחרת וחמורה כלפי פייפאל היא שבכל פעם שהסכום אינו עגול, החברה מעגלת אותו כלפי מעלה, גם במקרים שצריך היה לעגל אותו כלפי מטה לטובת הצרכן וגם במקרים שמדובר בפחות מ-5 אגורות – מטבע שבוטל על-ידי בנק ישראל. לטענת התובע, לא זו בלבד שהחברה בכלל לא חייבת לעגל את הסכומים משום שמדובר בעסקת אשראי ולא בעסקת מזומן, היא אף עושה זאת תמיד לרעת הלקוחות. במילים אחרות, מדובר בעוד שיטה לגביית יתר.

מי קובע את שער החליפין?

לפי התביעה, הסכם המשתמש של הלקוח מול פייפאל קובע שהעמלה תיקבע בהתאם לשער החליפין היציג שיקבע גורם פיננסי – אך שמו של הגורם הפיננסי אינו ידוע. כשמדובר בחברות האשראי הישראליות, הן כפופות לשער החליפין היציג של בנק ישראל, אך כשמדובר בפייפאל – הלקוח אינו יודע במי מדובר.

קנה ב-6.58 דולר, חויב ב-26.08 שקל

התובע מבסס את התביעה על רכישה שביצע בתאריך 2.9.2016, אז רכש ב-eBay מוצר בעלות של 6.58 שקל, ואילו פייפאל חייבה אותו ב-26.08 שקל. השער שלפיו חויב עמד על 3.9635 שקל לדולר – בעוד ששער החליפין הרציף נכון לאותו רגע היה 3.7706. במילים אחרות, הוא שילים לפי שער הגבוה ב-5.1%.



כאמור, מומחה מטעמו שבדק 221 עסקאות נוספות, הגיע למסקנה שפייפאל נוהגת לגבות מרווח עודף של 0.36% בממוצע.

לטענתו, החברה לא יכולה לטעון כי היא עושה זאת כדי לגלגל על הלקוח את העמלה שגובה ממנה הגוף הפיננסי שעמו היא עובדת, משום שחברה בסדר גודל כזה מקבלת הנחות עתק והוצאותיה אפסיות.

מעגלת תמיד מעלה

כאמור, טענה נוספת נגד פייפאל היא שיטת עיגול הסכומים של שער החליפין – כאשר בכל פעם שהספרה השלישית אחרי הנקודה גדולה מאפס, פייפאל מעגלת את הסכום למעלה. כך למשל, שער חליפין של 6.431 עוגל על-ידי החברה ל-6.44, במקם לעגל באגורה אחת כלפי מטה, ל-6.43.

למעשה, אילו החברה הייתה נוהגת לפי הנחיות בנק ישראל – היא בכלל הייתה צריכה לעגל את הסכום ל-6.40 משום שאגורות בודדות עד הספרה 4 אמורות להימחק.

התביעה דורשת שפייפאל תחדל מהתנהלותה. בכום התביעה המוערך עומד בשלב זה על 58 מיליון שקל.

באי כוחו של התובע הם משרד עו"ד איידן תירוש ושות' וכן עו"ד דביר גליזר.

רק לפני חודש: פשרה בייצוגית דומה נגד פייפאל. החברה תפצה ישראלים במיליונים

טחנות הצדק טוחנות לאט – אבל לפחות טוחנות. לפני חודש וחצי, בראשית מאי, אושרה פשרה בייוצוגית שהוגשה נגד פייפאל בשנת 2013.

לפי הפשרה, פייפאל תשיב ללקוחות הישראלים 8.8 מיליון שקל.

התובע הייצוגי, רז קלינגהופר, טען בתביעה כי החברה מחייבת את הלקוח להמיר את הכסף לשקלים, וגובה ממנו עמלת המרה שלא הסכים לה, בגובה 2.5% מסכום המשיכה. זאת, ללא בסיס בהסכם.

לא במקרה כיום הסעיף הזה כן מופיע בהסכם מול הלקוח הישראלי – החברה הוסיפה את הפרט הזה להסכם כבר כמה חודשים אחרי הגשת הבקשה.

פייפאל אף ניסתה לטעון שלבית משפט בישראל אין סמכות מכיוון שבהסכם עם הלקוחות היתה התניה לגבי סמכות שיפוט בסינגפור, אך טענתה לא התקבלה והבקשה אושרה.


כעת, פייפאל תצטרך להשיב לחברי הקבוצה חלק יחסי מהעמלה הכפויה שנגבתה מהם (בתוספת הפרשי ריבית והצמדה). בעלי חשבון פייפאל שמוגדרים כחברי הקבוצה, פעיל יקבלו את הזיכוי בתוך 100 יום באמצעות חשבון הפייפאל שלהם, או בהעברה לחשבון הבנק הישראלי המקושר לחשבון הפייפאל — לפי בחירת החברה. מי שחשבונו אינו פעיל יזוכה באמצעות בהעברה ישירה לחשבון הבנק הישראלי המקושר לחשבון הפייפאל כחשבון ראשי — רק במידה ומדובר בסכום הגבוה מעשרה דולרים. כספים שלא יושבו מתוך ההסדר יועברו כתרומה לגוף שייקבע.

התובע יוצג על ידי עורכי הדין יעקב שפיגלמן ועמית עידו.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות