"אני סבתא שלך" עם רבקה מיכאלי. קומדיה קלילה של הקאמרי. ביקורת

"אני סבתא שלך" עם רבקה מיכאלי. קומדיה קלילה של הקאמרי. ביקורת

"אני סבתא שלך" היא קומדיה שכיף לראות, בין היתר בזכות שחקנים נהדרים שרובם חצו את גיל 65 לפחות. אם אתם מחפשים הצגה קלילה ומצחיקה, שווה ללכת

משמאל לימין: גילת אנקורי, רבקה מיכאלי ואסתי קוסוביצקי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

יש יותר מסיבה אחת ללכת להצגה "אני סבתא שלך". אחת מהן הן רבקה מיכאלי הנהדרת, אבל היא לא היחידה. כאן באתר פואנטה אנחנו מפרסמים מעת לעת סקירות על הצגות, והפעם: ביקורת הצגה "אני סבתא שלך" בקאמרי – קומדיה קלילה שבתקופה כה מתוחה מאפשרת להתנתק לשעה וחצי. לצד מיכאלי משחקים על הבמה שחקנים טובים אחרים, ביניהם תום אבני (לסירוגין עם ערן מור), שלמה וישינסקי, גילת אנקורי ואסתי קוסוביצקי.

ביקורת הצגה אני סבתא שלך בקאמרי

במרכזה של העלילה עומדת אודליה, אלמנה שחיה לבד ומתקשה להשלים עם מותו של בעלה אשר הלך לעולמו הרבה שנים קודם לכן. אודליה היא קשישה דעתנית ועצמאית שלא נכנעת ללחץ המתמשך של יזם נדל"ן לעשות "פינוי בינוי" בבניין שלה. שוב ושוב דופק על דלתה נציגו של הקבלן (תום אבני), ומנסה לעשות עליה מניפולציות. בין השניים מתנהלים דיאלוגים שנונים. את הברית נגד פרויקט הפינוי-בינוי כרתה אודליה עם שתי שכנותיה – האחת שופטת בדימוס שטורחת להזכיר את עברה המפואר בכל הזדמנות (גילת אנקורי) והשנייה אישה פשוטה וטובת לב שמשקיעה את עיקר מרצה בנכדיה (אסתי קוסוביצקי).

ביקורת הצגה אני סבתא שלך בקאמרי עם רבקה מיכאלי וגילת אנקורי
ממתינות בבנק הזרע. מימין: אסתי קוסוביצקי, רבקה מיכאלי וגילת אנקורי. צילום: דפנה הראל כפיר

פואנטה בטלגרם

ביקורת הצגה אני סבתא שלך בקאמרי. מימין לשמאל: תום אבני, אסתי קוסוביצקי, רבקה מיכאלי וגילת אנקורי
מימין לשמאל: תום אבני, אסתי קוסוביצקי, רבקה מיכאלי וגילת אנקורי. צילום: דפנה הראל כפיר

אולם הכול משתנה כאשר נזילה בדירה מאלצת את אודליה לפתוח את החדר הנעול בדירתה – זה שבגללו היא מסרבת בכל תוקף לעבור דירה. וכאשר היא מפנה מהחדר ארגזים ישנים שנרטבו, מתגלה הסוד: זהו חדרו של בנה שנהרג בצבא, ובין חפציו מתגלה אישור על תרומת זרע.

מכאן מקבלת העלילה תפנית. אודליה וחברותיה – בסיועו של איש הנדל"ן אשר הפך מאויב לידיד – מנסות לאתר את נכדה של אודליה. הן מצליחות להגיע אפילו אל מנהל בנק הזרע (שלמה וישינסקי), אדם מבוגר גם הוא, גרוש די טרי, שמעניין אותו רק דבר אחד.

את סופה של ההצגה לא נגלה כמובן, אבל נאמר שזו הצגה שיוצאים ממנה בחיוך.

רבקה מיכאלי ושלמה וישינסקי - מגדולי שחקני ישראל. ביקורת הגה אני סבתא שלך בקאמרי
רבקה מיכאלי ושלמה וישינסקי – מגדולי שחקני ישראל. "אני סבתא שלך" בקאמרי. צילום: דפנה הראל כפיר

אני סבתא שלך – ביקורת: הצגה שכיף לראות

אז נכון, אפשר למתוח על ההצגה אני סבתא שלך ביקורת לגבי העובדה שהיא לא הצגה מתוחכמת במיוחד, אבל לטעמי היא הצגה שכיף לראות. אם אתם מחפשים דרמות מרגשות, הקאמרי מציע בימים אלה כמה אפשרויות נהדרות, כמו "אדיפוס", נרות יום הולדת או מלאכים באמריקה חלק א'' ומלאכים באמריקה חלק ב'.

בשורה התחתונה, "אני סבתא שלך" היא הצגה שמעבירה את הערב בנעימים, ויוצאים ממנה עם חיוך על הפנים. רבקה מיכאלי היא תמיד הימור בטוח, וגם כאן היא משחקת נהדר – אפשר ממש לראות את רבקה בתוך הדמות של אודליה, עם הציניות והשנינות האופייניות לה. תום אבני ושלמה וישינסקי, כל אחד בתפקידו, עושים עבודה טובה גם הם – תום אבני תפקיד היזם החמדן שמשנה את עורו, ו-וישינסקי בתפקיד הרופא החרמן שלא רואה ולא שומע אף אחד מלבד את עצמו. אפשר לראות בימים אלה את אבני גם בתפקיד דרמטי מצוין בהצגה ירמה.

הטקסטים כתובים טוב והתפאורה טובה גם היא. המעבר בין ביתה של אודליה אל בנק הזרע מתבצע בטבעיות, ולקראת סוף ההצגה התפאורה משחקת תפקיד מכריע בהמחשת התהליך שהתרחש.

על המוזיקה אין הרבה מה לומר בהצגה הזאת. היא מעין בת לוייה כמעט ולא מורגשת לסצנות השונות (בניגוד, למשל, להצגה "הקומדיה על שוד הבנק" בקאמרי, שבה למוזיקה יש תפקיד מאוד משמעותי ביצירת ההווי והאווירה).

מה שלטעמי היה קצת חסר בהצגה הוא ביטוי מילולי יותר לאבל של אודליה על בנה שנהרג. למעט החדר הסגור, שלאחר מכן נפתח ופותח לנו צהר על העולם שנגדע, הטרגדיה בחייה של אודליה מקבלת ביטוי יחסית דל. אמנם, מהות ההצגה היא החיפוש אחר הנכד מהבן שאיננו, ועדיין חסר לרובד הזה קצת עומק.

עם זאת, דווקא בגלל הבחירה לא לשקוע באבל ובטרגדיה, "אני סבתא שלך" זו הצגה שכיף לראות. למעשה, זו הצגה שצוחקים בה הרבה, למרות שהמוות נוכח בה.

"אני סבתא שלך" – עושה כבוד לגיל השלישי

הרכב השחקנים הוא עוד סיבה שבגללה מומלץ מאוד לראות את ההצגה הזאת. רבקה מיכאלי ושלמה וישינסקי הם שחקנים מבוגרים נהדרים. גם גילת אנקורי ואסתי קוסוביצקי כבר שחקניות ותיקות עם רזומה מכובד. בזמן שעל מסכי הטלוויזיה אנחנו רואים רוב הזמן שחקנים צעירים, תענוג ליהנות מהמשחק המשובח של השחקנים המבוגרים שלנו. האופן שבו הם אומרים את הטקסטים, שפת הגוף שלהם… נראה שכל מי שישב בקהל חש את התחושה הנוסטלגית הנעימה הזאת שמציפה אותנו כאשר אנחנו רואים משהו מוכר וטוב. ואגב, גם תום אבני – הצעיר שבחבורה על הבמה – משחק נהדר.

מעבר למשחק, העלילה עצמה היא עלילה ש"מרימה" לגיל השלישי. כל הדמויות בהצגה הן דמויות עצמאיות עם חיים מלאים, כולל חיי אהבה. אודליה היא אמנם אלמנה ואם שכולה, אבל היא לא קשישה עצובה שאיבדה שליטה על חייה, אלא להפך, אישה יוזמת שיש לה חיי חברה ודעות מוצקות. בעידן של ניצול קשישים, מסרים כאלה הם מסרים שחשוב שיעברו בכל צורה, גם בסרטים ובהצגות.

האנשים שמאחורי ההצגה

  • שחקנים: רבקה מיכאלי, תום אבני/ ערן מור, אסתי קוסוביצקי, גילת אנקורי, שלמה וישינסקי, אסנת בן יהודה/ מורן ארביב גנס.
  • מחזה: איתי סונטג
  • בימוי: רועי שגב
  • תפאורה: ניב מנור

מחיר כרטיסים להצגה אני סבתא שלך בקאמרי

מחיר מלא לכרטיסים ל"אני סבתא שלך" עומד על 220 ש"ח, אבל גולשי פואנטה נהנים מהנחה גדולה על כל לוח הצגות הקאמרי. במסגרת השת"פ, גולשי פואנטה משלמים 75 ש"ח בלבד לכרטיס.

כדי לקבל את ההנחה יש להזמין כרטיס באתר הקאמרי ולהוסיף את קוד הקופון של פואנטה: 9687.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 1

נגישות