העמלות מגיעות לביט ולפייבוקס. אלה הצרכנים שייפגעו

עד שהיה פה משהו טוב, הוא נגמר. בנק ישראל מאשר גביית עמלות בביט ופייבוקס

משלמים בביט או בפייבוקס? הרפורמה בשוק התשלומים הדיגיטליים תעשיר את הבנקים ותפגע בצרכנים, כרגיל

עמלות פייבוקס וביט
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בנק ישראל הודיע היום על שינוי מדיניות משמעותי ויאשר גביית עמלות על שימוש באפליקציות התשלומים ביט ופייבוקס. Bit ו-PayBox נמצאות שתיהן בבעלות בנקים – הפועלים ודיסקונט (בהתאמה). לכן, המשמעות היא שהבנקים יתעשרו עוד יותר. גביית העמלה תחל כבר ב-1 בינואר 2025, וגובה העמלה לא נקבע. העמלה לא תיגבה מיד, אלא רק במקרה שהסכום המצטבר יגיע ליותר מ-25,000 ש"ח בשנה.



הסכום הזה נשמע אולי גבוה, אבל אם תשימו לב כמה כסף אתם מעבירים מדי חודש, תגלו שזו לא בעיה להגיע לכ-2080 ש"ח בחודש, במיוחד אם אתם משלמים למורים פרטיים, מטפלות, מורה לנהיגה וכו'.

מהלך זה מסמן רפורמה בשוק התשלומים הדיגיטליים בישראל, שעד כה התאפיין בהיעדר עמלות למשתמשים פרטיים. ומה שלא פחות מדהים הוא שבנק ישראל מאפשר לאותן שתי אפליקציות גם לגבות דמי מנוי על שירותים מיוחדים – ולא מגדיר מהם אותם שירותים.

בנק ישראל: רק מעטים ייפגעו מהעמלות

לפי בנק ישראל, הרוב המוחלט של המשתמשים לא יגיעו לסף של 25,000 ש"ח בשנה וימשיכו ליהנות מהעברות כספים באפליקציות ללא עלות. זה נשמע בעיקר כמו תירוץ שנועד להרגיע את הזעם הציבורי, והזעם הציבורי מוצדק.

הישראלים סובלים מיוקר מחיה בלתי נסבל שרק הולך ועולה כל הזמן. הממשלה אמנם הבטיחה שתטפל ביוקר המחיה, אך בפועל מחירי החשמל עלו, המע"מ צפוי לעלות מוצרי המזון והצריכה התייקרו והמים מתייקרים גם הם. גם אגרת רישוי לרכב התייקרה וגם מחירי התחבורה הציבורית עלו.

הרקע לשינוי מדיניות בנק ישראל באפליקציות תשלומים

בנק ישראל מסביר כי השינוי נועד לאפשר מודל עסקי רווחי יותר לאפליקציות התשלומים, שכיום הפסדיות עבור הבנקים. השינוי בעמלות אפליקציות תשלומים הוא חלק ממהלך רחב יותר לרפורמה בשוק התשלומים הדיגיטליים בישראל. בנק ישראל מציין כי המהלך מתקשר לכניסתו לתוקף של חוק העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלומים, המאפשר קישוריות בין אפליקציות תשלום שונות. כפי שפרסמנו כאן, בקרוב אפשר יהיה להעביר כסף בין ביט לפייבוקס ולהפך.

שירותים נוספים ועמלות בביט ופייבוקס

הפיקוח על הבנקים גם מאפשר לאפליקציות לגבות "דמי מנוי" על שירותים מיוחדים נוספים, מעבר להעברות כספים בסיסיות. זאת, בכפוף לאישור המפקח על הבנקים. מהלך זה עשוי לאפשר לאפליקציות כמו פייבוקס, שהשיקה לאחרונה שירותים דמויי חשבון בנק, לגבות עמלות על שירותים אלו. ממש לאחרונה פרסמנו כאן כתבה על שירות הבוקסים המשותפים של פייבוקס – שירות שמאפשר לפתוח חשבונות משותפים באפליקציה.

אהבתם את הכתבה? אז… 

בעוד שנתיים – העמלות עשויות לעלות

השינויים בעמלות ביט ופייבוקס צפויים להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2025. לאחר שנתיים, בשנת 2027, הבנקים יוכלו לבקש אישור לגבות עמלות גם על סכומים נמוכים יותר, אך זאת רק באישור המפקח על הבנקים.

ההשלכות של הצעד הזה יהיו, בין היתר, חזרה לשימוש במזומן בתדירות גבוהה יותר. במקביל, ייתכן שיקומו מתחרות לפייבוקס ולביט – אם כי כרגע זה לא נראה כך. אפילו המתחרה פפר (של בנק לאומי) נסגרה.

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות