ביקורת "מותו של סוכן" בקאמרי: תמיד אקטואלי ומעורר מחשבה

ביקורת "מותו של סוכן" בקאמרי: תמיד אקטואלי ומעורר מחשבה

גם שנים ארוכות לאחר שנכתב, המחזה "מותו של סוכן" יגרום לכם לחשוב על עצמכם, על חייכם, על הוריכם ועל ילדיכם – כאילו נכתב עכשיו. רמי ברוך ולאורה רבלין נהדרים. ביקורת

מותו של סוכן בקאמרי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מילותיו של ארתור מילר נכתבו אמנם לפני כ-70 שנה, אבל נשמעות נכונות, אקטואליות ומדויקות גם היום, כפי שכנראה יישמעו גם בעוד 70 שנה. כל ביקורת על "מותו של סוכן" תתחיל כנראה באמירה היא שזה לא מחזה קל. לא יוצאים ממנו בדילוגים קלילים, ולא משנה אם צופים בו בברודוויי או בתל אביב. זה לא מחזה קל, ולא בגלל שהוא נמשך שלוש שעות, אלא בגלל העוצמה שלו והיכולת של מילר לזהות את הריקנות ואת הסתמיות שכל אחד עלול למצוא בחייו שלו. את המורכבות הזאת מיטיבים רמי ברוך, לאורה רבלין, נדב נייטס, שמואל וילוז'ני, דור הררי ושאר השחקנים להביא אל הבמה. הבעות הפנים של הצופים מעידות על המועקה שהמחזה הזה מצליח לגרום להם, גם אם הם מכירים היטב את הטקסט. מעבר למועקה, הצפייה במחזה מלווה בעוד רגשות מורכבים, החל מהזדהות, דרך עצב ועד חשבון נפש כזה או אחר. וזו הרי סגולתו של מחזה טוב, שמוציא את הצופה מאזור הנוחות שלו.

"מותו של סוכן" בקאמרי הוא מחזה נאמן למקור לא רק מבחינה טקסטואלית, אלא כזה שסוחף במהירות את הצופים אל ניו יורק של המאה קודמת, אל ההווי האמריקני של חלום ההתעשרות, הבייסבול, הקפיטליזם והאישה הקטנה והלא מספיק מוערכת, אשר תפקידה המרכזי הוא להיות רעיה אוהבת ואם מסורה. ומצד שני, למרות שהעלילה שמתרחשת במאה הקודמת בארצות הברית, אין מי שיושב בקהל ולא חושב על עצמו, על משפחתו, על הוריו ועל חייו.

ווילי לומן ושני בניו. מותו של סוכן בקאמרי
ווילי לומן ושני בניו. מותו של סוכן בקאמרי. צילום: דפנה הראל כפיר

פואנטה בטלגרם

מותו של סוכן בקאמרי – פנו לכם את הזמן

במרכזו של המחזה נמצא ווילי לומן, סוכן מכירות מבוגר שכבר אינו בשיאו, אשר שני בניו שאותם העריץ מתגלים ככישלון. במהלך המחזה הולך ומתברר מצבו הפיזי והנפשי הרעוע, אשר בא לידי ביטוי גם בהישגיו הדלים בעבודה. מצבו הכספי בכי רע, וכאשר הוא מגיע אל הבוס לבקש מקדמה ושיפור בתנאי העבודה – הוא מפוטר מעבודתו.

לאורה רבלין ורמי ברוך במחזה מותו של סוכן בקאמרי
לאורה רבלין ורמי ברוך במחזה מותו של סוכן בקאמרי. צילום: דפנה הראל כפיר

שני בניו, ביף והפי, שאותם העריץ בעבר, מאכזבים אותו ומזלזלים בו – והיחידה שאוהבת אותו ללא תנאי היא אשתו (לאורה רבלין). אשתו היא כמובן עקרת בית, רעיה למופת ומשענתו היחידה, למרות שהוא עצמו אינו מעריך אותה ואף בוגד בה. בזמן שבניו עסוקים בעצמם, היא היחידה שמבינה עד כמה מצבו הנפשי קשה ומזהה את הסימנים המבשרים על הסוף הטרגי והכמעט בלתי נמנע.

ביקורת "מותו של סוכן" בקאמרי" – אתגרי הבימוי

המחזה, אשר תורגם ע"י דורי פרנס ובוים ע"י יאיר שרמן, נע בין ההווה לבין פלאשבקים מהעבר. מדובר בסיטואציה מורכבת ליישום על במה (בניגוד לסרט קולנוע, שבו למשל אפשר להכניס כתובית עם השנה), אך הבמאי הצליח להתמודד עם זה נהדר, תוך החלפת התלבושות ואפילו צבע השיער.

כאמור, מדובר במחזה ארוך מאוד שנמשך שלוש שעות (כולל הפסקה), וביקורת על "מותו של סוכן" בקאמרי לא יכולה שלא להתייחס להיבט הזה. קצת קשה לשבת באולם כל כך הרבה זמן. אמנם המחזה לא משעמם לרגע, אבל ישיבה ממושכת היא עסק מאתגר אפילו מבחינה פיזית גרידא. בעידן שבו מסרים נכתבים בלי מילים כלל, רק באמוג'י, היכולת לשבת שלוש שעות מול מחזה מורכב, קשה ועצוב, כבר אינה מובנת מאליה. מפתה לכתוב שצריך היה לקצר את המחזה בכחצי שעה, אבל מן הצד השני, ראוי לתת לקלאסיקה כזאת את המקום שלה.

מגיע להם. הקהל מריע לשחקנים. מחזה מותו של סוכן בקאמרי
מגיע להם. הקהל מריע לשחקנים. מחזה מותו של סוכן בקאמרי. צילום: דפנה הראל כפיר

רמי ברוך ולאורה ריבלין – מדויקים ומרגשים

זו כמובן לא הפעם הראשונה וגם לא הפעם השנייה שהמחזה של מילר עולה על הבמות בישראל, אך גם מי שמכיר אותו ייהנה לראות אותו שוב בזכות השילוב המצוין בין השחקנים, התפאורה, התלבושות והמוזיקה.

רמי ברוך הוא אחד השחקנים הטובים בארץ, ומי שראה אותו בהצגות אחרות של הקאמרי – החל מאשכבה ועד "כימים אחדים", לא יהיה מופתע מהמשחק הכל כך מדויק שלו כאשר הוא מגלם את וילי. ברוך מצליח להעביר גם מילולית וגם בשפת הגוף שלו את המורכבות ואת האומללות של ווילי לומן. אותו סוכן מכירות, שגם בימיו היפים היה ככל הנראה סוכן די בינוני, פוגש אותנו לראשונה כאשר הוא כבר בגיל העמידה ומתחיל לאבד קשר עם המציאות.

כאמור, לצדו משחקת לאורה רבלין, שמגלמת את רעייתו הכנועה. במרקם השוביניסטי האופייני למשפחה האמריקאית של אותם ימים, האישה כמעט שקופה – עסוקה בלרצות את בעלה ובלהיות אם המשפחה. ולמרות שהיא כמעט שקופה, היא מתגלה כדקת אבחנה. האמירות שלה חדות ונוקבות, ומציבות מראה מול ילדיה כפויי הטובה.

את בניו של וילי מגלמים נדב נייטס ודור הררי, שיחד ובנפרד מיטיבים להעביר את הפער בין תקופת נערותם המוצלחת לבין תקופת בגרותם הכושלת. את השכן, שמתגלה כחבר טוב למרות מערכת היחסים המתוחה עם לומן, מגלם שמואל וילוז'ני.

  • רשימת השחקנים המלאה: רמי ברוך, לאורה ריבלין/ הלנה ירלובה, נדב נייטס, דור הררי, יצחק חזקיה, שמואל וילוז'ני, ערן מור, אנסטסיה פיין/ רות אסרסאי, עלא דקה.
  • מוזיקה: אפרת בן צור.
  • תפאורה: ערן עצמון

"מותו של סוכן" בקאמרי – כרטיסים במחיר מוזל

מחיר מלא להצגה "מותו של סוכן" בקאמרי עמד על 220 ש"ח, אך כמו כל הכרטיסים ללוח הצגות הקאמרי, גם כרטיסים למותו של סוכן נמכרו בהנחה מיוחדת לגולשי פואנטה בהקשת קוד קופון 9687.

אהבתם את הכתבה? אז…

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות