מס נסועה על רכב חשמלי - רק אחת הסיבות שיהפכו אותו לפחות משתלם

מס נסועה על רכב חשמלי – רק אחת הסיבות שיהפכו אותו לפחות משתלם

חשבתם שתחסכו בהוצאות באמצעות מעבר לרכב חשמלי? למדינה יש תוכניות אחרות בשבילכם כחלק מגזרות התקציב. מס נסועה על כל ק"מ. ויש עוד התייקרויות

אגרת רישוי לרכב חשמלי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מחירי הדלק מזנקים שוב ושוב, אבל אם חשבתם שתוכלו להימלט מהם אם תקנו רכב חשמלי, אז לא… בניגוד לכל היגיון סביבתי או חשיבה על טובת הצרכן, מדינת ישראל מקדמת ארבעה מהלכים שיהפכו את רכישתו של רכב חשמלי ללא כדאית (כן, למרות ירידת המחיר של טסלה שקוסמת לרבים).



ראשית, מס הקנייה יזנק שוב ב-1.1.2025.

שנית, המע"מ יעלה באחוז ב-1.1.2025.

שלישית, יוטל מס נסועה על כל קילומטר נסיעה ברכב חשמלי.

רביעית, אגרת הרישוי תתייקר.

ארבעת הגורמים הללו יהפכו את הרכישה הראשונית ליקרה ואת השימוש היומיומי להרבה פחות משתלם מכפי שהוא היום.

אגב, העלאת מס הקנייה הייתה מתוכננת מראש, אבל הגזרות האחרות הן חלק מגזרות התקציב – תקציב שבו הממשלה מצד אחד מכבידה על כלל האוכלוסייה עם גזרות תקציביות קשות, ומצד שני בוחרת שלא לסגור כעשרה משרדי ממשלה מיותרים, לא מקצצת בתקציבים מגזריים וכן מקצצת סכומים קריטיים ממשרדים כמו משרד החקלאות, למרות מצבם הקשה של החקלאים.

מס נסועה על נסיעה ברכב חשמלי

לפי תזכיר החוק שפרסמו משרד האוצר ורשות המסים – מס נסועה הוא עובדה מוגמרת. מדובר בהטלת מס נסועה על נסיעה ברכב חשמלי וברכב פלאג-אין – מדובר במס של 15 ₪ לכל 100 ק"מ החל משנת 2026. חבות המס תיקבע בהתאם לבדיקה שתעשה במכון הרישוי בעת חידוש רישיון הרכב, גביית המס תתבצע על ידי רשות המסים.

כמובן שהניסוח המכובס מנסה ליצור מצג שהטלת מס נסועה על רכב חשמלי אמור לסייע להתמודדות עם הגודש בכבישים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית.

החישוב יתבצע מדי שנה לפי נוסחה קצת מסובכת – כמה קילומטרים הרכב נסע, לחלק למספר החודשים. זהו סכום המס לצורך החישוב הראשוני. יהיו מועדי התשלום דו חודשיים: ינואר, מרץ, מאי, יולי, ספטמבר ונובמבר. התשלום הדו חודשי יחושב על ידי הכפלת סכום המס במספר הקילומטרים הממוצע שנוסע בעל הרכב מוכפל ב-61.


>> היי חברים, אתם בטלגרם? עקבו אחרינו שם, זה הכי נוח. לחצו להצטרפות >


אלא שבמדינה שאין בה תחבורה ציבורית בשבת, הכורח להחזיק רכב פרטי קצת מתנגש עם המטרה ה"אלטרואיסטית" של החוק. בפועל, זהו מס פחות או יותר ברמה דומה למס הבלו שמוטל על בנזין וסולר (במשרד האוצר אומרים שלקחו בחשבון שלרכב חשמלי יש יתרונות של הפחתת זיהום אוויר, פליטת גזי חממה ורעש – ולכן המס מעט יותר נמוך מהבלו).

"צעד זה מהווה כלי משמעותי בהתמודדות הממשלה עם החמרת הגודש בכבישים בישראל, שהנו מהגבוהים ב-OECD. מעבר לכורח התחבורתי, מס הנסועה הינו אחד מצעדי הממשלה העיקריים להתמודדות עם הגירעון הפיסקלי המבני שהוחמר בעקבות מלחמת ה-7.10. חיוניות חקיקת החוק הועצמה עוד יותר לאור הורדת דירוג אשראי ישראל והחשיבות בנקיטת צעדים שיגבירו את האמינות והיציבות הפיננסית של ישראל ושיתרמו להורדת היחס חוב-תוצר", נכתב בהודעת משרד האוצר.

מה יהיה מס הקנייה על רכב חשמלי ופלאג-אין?

כפי שפרסמנו כאן במדור רכב, בינואר 2024 עלה מס הקנייה על רכב חשמלי כחלק מתוכנית רב שנתית. ב-2025 צפוי המס לעלות שוב.

הניסוח המכובס מנסה ליצור מצג שהטלת מס נסועה על רכב חשמלי אמור לסייע להתמודדות עם הגודש בכבישים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. אלא שבמדינה שאין בה תחבורה ציבורית בשבת, הכורח להחזיק רכב פרטי קצת מתנגש עם המטרה ה"אלטרואיסטית"

כעת אומרים בממשלה כי לצד מס הנסועה, רשות המסים ומשרד האוצר מקדמים מתווה מדורג לשיעורי מס קנייה מופחתים לרכבים חשמליים עבור השנים 2027-2025. מטרת המתווה היא לשמר את התמריץ שקיים היום לקניית רכבים חשמליים על פני רכבי בנזין מזהמים באמצעות מתן הטבה משמעותית במס קניה.

גובה המס שנקבע מתחשב ביתרונות הסביבתיים של רכבים אלה, כמו הפחתת זיהום אוויר ופליטת גזי חממה, אך משקף גם את העלויות החיצוניות שמושתות על המשק בגין השימוש בהם, וזאת בשל תרומתם לתאונות דרכים, לגידול בגודש בכבישים, לצורך במקומות חניה ועוד.

רשות המסים ומשרד האוצר רואים חשיבות רבה בקידום מהיר של החוק לצורך התמודדות עם המשבר התחבורתי ושמירה על האחריות הפיסקלית.

העלאת אגרת הרישוי

עוד אחד מהתמריצים לקנות רכב חשמלי הוא אגרת הרישוי הנמוכה, אבל גם את התמריץ הזה הממשלה גוזלת. כיום מחיר שנתי של אגרת רישוי לרכב חשמלי עומד על כ-426 ש"ח, אך האגרה תזנק כבר בשנת 2025 ההולכת וקרבה.

במשרד האוצר בראשותו של השר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) טוענים שמי שנוסע ברכב חשמלי אלה בעיקר העשירונים העליונים, כך שבשל צרכי המלחמה, זו דרך להגדיל את תקציב המדינה באמצעות הפחתת אי השוויון. מעניין שכאשר מדובר בשוויון, משתמשים בטיעון הזה כשזה נוגע לרכב חשמלי, אך שוכחים ממנו כשמדובר בשירות בצבא. פרטין נוספים אפשר למצוא בכתבה המורחבת על אגרת רישוי לרכב חשמלי.

העלאת המע"מ – כל הוצאה בחיינו תתייקר

וכאילו כל זה לא מספיק, כאמור גם המע"מ יעלה באחוז כבר ב-1 בינואר 2025 באחוז אחד ל-18%.

ועדת הכספים של הכנסת אישרה את ההצעה וכעת היא צריכה לעבור גם בקריאה שנייה ושלישית – מה שצפוי לעבור בקלות.

נזכיר כי שיעור המע"מ לא השתנה בארץ מאז שנת 2015 כאשר שר האוצר דאז, משה כחלון, יזם את הורדתו מ-18% ל-17%, כדי לסייע בהעלאת הפעילות הכלכלית והצמיחה במשק.

>> אנחנו עדיין לא חברים בפייסבוק? בהחלט הגיע הזמן, לחצו כאן 🙂

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
נגישות