ביקורת האבות והאמהות בתיאטרון גשר: מאיר שלו במיטבו

ביקורת האבות והאמהות בתיאטרון גשר: מאיר שלו במיטבו

כולנו מכירים את אברהם, יצחק ויעקב, שרה, רבקה, לאה ורחל. האם סיפורם נמשך מאותה נקודה גם היום? אל תחמיצו את המחזה היחיד של מאיר שלו ז"ל. ביקורת

ביקורת האבות והאמהות בתיאטרון גשר. הצגה מומלצת של מאיד שלו ז"ל
צילום: אלכסנדר חנין
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

המחזה היחיד שכתב מאיר שלו ז"ל הוא "האבות והאמהות" – וחבל. ייתכן שאילו היינו זוכים ליהנות מכשרונו הנדיר עוד כמה שנים, היינו זוכים לעוד פנינים כאלה. מן הסתם, תחושת ההחמצה הזאת לא יכולה שלא ללוות אותי בכתיבת ביקורת האבות והאמהות בתיאטרון גשר.

המחזה בתיאטרון גשר מתאר את הדמויות התנ"כיות של שלושת האבות ושלוש האמהות הקבורים במערת המכפלה, כשהן מתעוררות לאחר 3500 שנה. למרות שחלפו אלפי שנים – הכעסים, הקנאה והאהבה צפים ועולים מחדש. התוצאה מצחיקה ומעוררת מחשבה כאחד.

קופון תיאטרון גשר להצגה אבות ואימהות

מאיר שלו הכיר את התנ"כ על בוריו. הוא היה קוסם של מילים ומבקר אמיץ של החברה הישראלית. כל אלה ארוזים כאן היטב, ומקבלים ביטוי מופלא בעזרת הבמאי עמית אפשטיין וצוות השחקנים הכל כך מוכשרים של "גשר" (ראו בהמשך).

כמה חבל שהוא עצמו לא הספיק לצפות בפרי כפיו. שלו הלך לעולמו באפריל 2023, וההצגה עלתה בתיאטרון גשר במאי 2023. במהלך העבודה על המחזה הוא ליווה את הבמאי ואת השחקנים כמעט עד יומו האחרון.

ביקורת האבות והאמהות בתיאטרון גשר

יותר מ-3000 שנה חלפו, אך משבר האמון בין יעקב ללאה לא נפתר

אומרים שמים רבים לא יכבו את האהבה, וכנראה גם אלפי שנים מתחת לאדמה. הסצנה הראשונה נפתחת במערת המכפלה – ובין רגע אנחנו חוזרים אל התרמית המכוערת שבגינה יעקב נשא לאישה את לאה ולא את רחל. כל מילה, כל שורה, מתחברים אל המקורות – לפעמים בציטוט מדויק ולפעמים בניסוח מקראי – ולוקחים אותנו במעין מנהרת זמן הלוך וחזור.

רגע אנחנו שם, מתבוננים בטלנובלה הראשונה בהיסטוריה, ורגע אנחנו כאן, נקלעים לדיאלוג המרתק בין יעקב ללאה. הזמן לא מקהה את אהבתו של יעקב לרחל, והוא מחליט לקרוא בשמה – אי שם בתוך מערת המכפלה. לאחר שהוא קורא לה כמה פעמים – נשמעת תשובתה של אשתו, אבל, כמה צפוי, מהקבר שנפתח עולה אחותה השנואה – לאה.

הדיאלוג ביניהם מצד אחד משעשע ומצד שני עצוב, ואנחנו נמלאים חמלה לשניהם – לאישה שהייתה שנואה והתמודדה עם רגשי נחיתות, ואל הגבר שאביה הפיל בפח כדי שיישא אותה לאישה.

ביקורת האבות והאמהות בתיאטרון גשר. הצגה מומלצת של מאיד שלו ז"ל
צילום: סרגיי דמיאנצ'וק

מאיר שלו מפליא לשבץ את מילותיהן המקוריות של הדמויות כפי שאנו מכירים אותן מהתורה, בתוך תסריט דמיוני שהוא בדה ממוחו. יש בזה מן הגאונות, וכאמור, זה מותיר תחושה של החמצה… מי יודע אילו יצירות פרי עטו כבר לא נזכה לראות.

העלילה המתפתלת הופכת ליותר ויותר מעניינת ומשעשעת, מלאה בחידודי לשון ופאנצ'ים קומיים. בסופו של דבר, אבותינו ואמהותינו היו בני אדם בשר ודם לפני שהפכו למיתוס. ובסופו של דבר, לכל אחד מהם יש את "החבילה" שלו. יצחק לא סולח לאברהם על העקדה, שרה מלגלגת על אברהם שבערוב ימיו החליט למול את עצמו, לאה משוועת לאהבת בעלה, יעקב רק רוצה לצאת מן המערה כדי להגיע אל קברה של אהובתו רחל…

ובין לבין, הקולות שנשמעים מחוץ למערת המכפלה מזכירים לנו את המציאות הכואבת.

שחקנים: דורון תבורי (אברהם), נטשה מנור (שרה), גלעד קלטר (יצחק), מיכל ויינברג (רבקה), אלון פרידמן (יעקב) וטלי אוסדצ'י (לאה).

צוות הבימוי וההפקה כולל את הבמאי עמית אפשטיין, הדרמטורג רועי חן, מעצבת התפאורה והתלבושות אלונה רודנב, מעצב התאורה אבי יונה בואנו (במבי), והמלחין איליה דמוצקי​.

מחיר כרטיס להצגה האבות והאמהות בתיאטרון גשר

קופון תיאטרון גשר להצגה אבות ואימהות

 

> מחיר מלא לכרטיס להצגה האבות והאמהות בתיאטרון גשר: 300 ש"ח.
> במסגרת שיתוף פעולה המקנה הנחות להצגות גשר, המחיר לגולשי פואנטה: 130 ש"ח.
להזמנה לחצו כאן.

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה
דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות