"רק ששני המחבלים יעלו" - לאיזה מהמתחרים שלו התכוון אייל רביד?

החשדות נגד אייל רביד מנכ"ל ויקטורי חושפים את מנגנון יוקר המחיה

מנכ"ל ויקטורי אייל רביד נחשד בתיאום מחירים – ובקרוב יעמוד לשימוע לצד יוחננוף ואחרים. הצצה בהתבטאויות שמיוחסות לו תגלה לכם מה מניע את יוקר המחיה

אייל רביד מנכ"ל רשת ויקטורי זומן לשימוע בחשד לפגיעה בתחרות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

יוקר המחיה בישראל בשמיים ואנחנו מנסים כמו עכברים לרוץ מרשת מזון לרשת מזון כדי להוזיל את הקנייה. גם כאן בפואנטה אנחנו מנסים לסייע לצרכנים המבולבלים מדי פעם ומפרסמים השוואת מחירי סופר. אבל מסתבר שבין הרשתות הזולות יחסית, התחרות די פיקטיבית. חקירה שנמשכה הרבה יותר מדי זמן ברשות התחרות חושפת חשדות נגד אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי, שלפיהם רביד קיים שיחות עם רשתות מזון "מתחרות" כדי לוודא שהמחירים יעלו בכל הרשתות באופן זהה. זו כמובן התערבות אסורה ופגיעה בתחרות – ולפי החשדות, זה לא קרה רק פעם אחת. האירועים שנבדקו התרחשו ב-2021, ולא ברור מדוע לקח לרשות התחרות כל כך הרבה זמן וכמה פעמים זה עוד קרה מאז.

הפרשה הנוכחית מעלה חשש מפני תופעה רחבה יותר בענף המזון, בה רשתות קמעונאיות גדולות מנצלות את כוחן כדי להכתיב מחירים לספקים ולפגוע בתחרות. נזכיר כי בעבר מנכ"ל רשת שופרסל, אפי רוזנהויז, ישב חודשיים בכלא בגין פגיעה בתחרות. בשנת 2013 הורשעו רשתות שופרסל ומגה, יחד עם מנכ"ל שופרסל דאז, אפי רוזנהויז, בהסדרים כובלים ובהפרות של חוק התחרות. במסגרת הפרשה נקבע כי רוזנהויז לחץ על ספקים להעלות מחירים ולפגוע בתחרות. בעקבות הרשעה זו, נגזרו על רוזנהויז חודשיים מאסר בפועל וקנס של 450 אלף שקל.

הסדר כובל בין ויקטורי ליוחננוף

על פי כתב החשדות, בסוף אוקטובר 2021 קיימו רביד ואלעד חרזי, המשנה למנכ"ל יוחננוף, שיחת טלפון. הם סיכמו כי בתנאי השוק ששררו אז, כאשר אין שינוי בנתחי השוק של הרשתות, ויקטורי ויוחננוף יימנעו מעריכת מבצעים מלבד המבצעים החודשיים אשר ככלל נעשים במעורבות הספקים.

התערבות במחירי מוצרי ד"ר פישר

לפי החשד, חברת ד"ר פישר ביקשה להעלות מחירים. רביד הסכים לקבל את המחירון החדש והעלה את המחיר לצרכן תוך שהוא מסכם עם נציג ד"ר פישר כי החברה תדאג לכך שהמחירים לצרכן של מוצריה יעלו גם אצל קמעונאים אחרים.

התערבות במחירי שסטוביץ'

חברת שסטוביץ היא היבואנית של כמה מהמותגים הכי מבוקשים בסופר, כמו ברילה, קולגייט ועוד. בטח שמתם לב שכל המוצרים שלה מתייקרים באופן קבוע כל שנה בערך. לפי החשד השני, בחודשים מאי-אוגוסט 2021 רביד התערב מספר פעמים במחירים לצרכן של מוצרי שסטוביץ ברשתות רמי לוי ויוחננוף.

במסגרת זו אמר רביד לנציגי שסטוביץ כי רמי לוי "מקלקל" ו"הורס" לשסטוביץ את השוק כאשר הוא מוכר במחירים זולים. רביד אף ציין ששסטוביץ צריכה "להשבית" את רמי לוי ואף הפציר בשסטוביץ שלא תספק מוצרים לרמי לוי בשל מחיריו הזולים.

התערבות במחירי בית השיטה

על פי חשד זה, באוקטובר 2021 רביד התערב במחירי המכירה לצרכן של מוצרי בית השיטה אצל קמעונאים אחרים. בית השיטה ביקשה באותה עת להעלות את מכירי המכירה של מוצריה לקמעונאים. רביד הגיב לבקשות העלאת המחיר באומרו בין היתר:
"אח שלי היקר, אורי. כשרמי לוי יעלה מחיר אני יחשוב על זה, כשיוחננוף יעלה מחיר אני גם יחשוב על זה… ".
בהודעה אחרת כתב רביד לנציג בית השיטה שהלוואי שיעלה את המחיר ב-20%, "רק ששני המחבלים יעלו", כשכוונתו לרשתות רמי לוי ויוחננוף. כשביקש ממנו נציג בית השיטה להתאזר בסבלנות בנוגע להעלאת המחירים לצרכן, כתב לו רביד שאם "המחיר לא למעלה, אני אומר לך ביי".

בהמשך לכך, כשרביד עודכן שרמי לוי העלה את המחיר לצרכן במספר מוצרים של בית השיטה, העלה רביד את מחירי אותם מוצרים.

לפי החשד, לרביד גם היה סיכום עם רשת יוחננוף ששתי הרשתות לא יעשו מבצעים במטרה לשמור על נתחי השוק שלהן.


אם אהבתם את הסקירה הזאת, אנחנו ממליצים ש:


תיאום מחירים עם סופר ברקת

בנוסף, החשד הוא שלויקטורי היה הסכם עם רשת סופר ברקת לגבי מחיר כלים חד פעמיים. ב-2021 הוטל מס קנייה על כלים חד פעמיים. על פי החשד, בריאיון שנתן, רביד אמר שצלחות חד פעמיות יתייקרו מ-20 ₪ ל-37 ₪. מנכ"ל סופר ברקת, אפרים תשובה, נחשף לריאיון זה. לאחר הריאיון סיכמו תשובה ורביד כי שתי הרשתות ישמרו על שיעור הרווח הגולמי שלהן על מוצרים חד פעמיים בהשוואה לשיעור הרווח הגולמי שלהן בתקופה שלפני כניסת התקנות לתוקף.

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת הקמעונאות ויקטורי, יחד עם מנהלים ברשתות יוחננוף וסופר ברקת, לשימוע לפני הגשת כתב אישום: הרקע, הסדרים כובלים בענף המזון, וכן חשדות להתערבות מצד רביד אצל ספקים במחירים לצרכן של קמעונאים אחרים.

מבאי כוח ויקטורי נמסר: "קיבלנו את כתב החשדות וזימונם של החברה ומר רביד לשימוע ברשות התחרות. מרשינו משוכנעים שלא דבק כל רבב במעשיהם ואנו חדורי אמונה כי לאחר שנשטח עמדתנו בשימוע, תגיע הרשות להחלטה מושכלת לפיה – אין כל מקום להעמיד את מרשינו לדין ותורה על סגירת התיק".

רקע על רשת ויקטורי ועל אייל רביד

רשת ויקטורי היא אחת הרשתות הגדולות ביותר בישראל. הרשת מפעילה 67 סניפים פיזיים ברחבי הארץ ויש לה גם אתר סחר מקוון. ברבעון הראשון של 2024, דיווחה הרשת על הכנסות של 617 מיליון ש"ח.

אייל רביד משמש כמנכ"ל החברה ומחזיק ב-34.93% מהמניות. אברהם רביד, המשמש כסגן המנכ"ל, מחזיק ב-30.66% מהמניות. מבנה הבעלות כולל גם החזקות ציבוריות המסתכמות ב-34.41%, אשר כוללות קרנות נאמנות וקופות גמל, ביניהן הפניקס ומיטב דש המחזיקים באחוזים שונים.

העונשים קלים, החקירות נמרחות והצרכנים משלמים

נראה שהעונש הקל שניתן במקרה כמו זה של רוזנהויז, לצד מריחת זמן החקירה, גורמים לרשתות המזון לא להירתע מפגיעה בתחרות, כי זה פשוט משתלם.

לרשות התחרות לוקח הרבה מאוד זמן לבצע את החקירות, ובינתיים הצרכנים משלמים ביוקר. נזכיר כי רק לאחרונה פורסם דוח מבקר המדינה על יוקר המחיה, שלפיו מחירי המזון בישראל גבוהים בכ-51% מבאיחוד האירופי.

נכון להיום מתנהלות ברשות חקירות נוספות. כך למשל הוזמנו גם החברות שטראוס ו-ויליגר לשימוע.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו


תגובות: 0

נגישות